ISK ska man välja bort det?

I senaste podden nr 82, säger JB att man inte ska välja ISK för sina fonder. Man får betala för mycket i skatt. 1% av summan varje år. Jag har tänkt köpa för c:a 150.000 kr i fonder. Hur ska jag placera detta kapital. I fonder i ISK-konto eller i vanligt vp-konto?

Säker att du uppfattade detta korrekt?

Jag kan inte minnas något från avsnitt 82 där han nämner att ISK skulle vara sämre. Snarare så att JB alltid rekommenderar ISK om de inte är barnspar eller sparande åt någon annan då han rekommenderar KF.

Han kan däremot ha nämnt att räntefonder inte ska vara i ISK då förväntad avkastning från dessa förväntas vara så låg att aktiedepå är bättre. Som jag förstår de har dock JB (och även jag själv) räntefonderna i ISK då de rent mentalt kan kännas bättre för ens egen mentala bokföring.

Hej Cecilia!

Tror att du måste ha missuppfattat vad som Jan sa i podden, han förespråkar nästan alltid ISK framför en depå.
Den enda gången han inte gör det är om det handlar om räntefonder.

Det är inte 1 procent per år du betalar, utan du betalar Statslåneräntan (30 november 2018) + 1% * 0.3, för året 2019 kommer du betala 0.453% på kapitalet och insättningar.

Så jag tycker verkligen att du ska välja ett ISK att spara i!

Tack Robin