ISKmånadsspara generellt

Är nybörjare på Nordnet. Har öppnat 2 olika ISK har även en aktiedepå. Tänker jag rätt vad gäller 4-hink principen.

1)Att man bör ha 4 olika konton/portföljer varav ett/el flera med kopplat automatiskt kopplat månadsspar? Eller pratar man fasta belopp, hur gör ni?

1. Vad gäller månadssparande. Delar jag procentuellt upp beloppet på hela portföljen, fördelar det på säg 5-7fonder? Vad är ett lagom antal fonder i en portfölj?

2. I vilken hink månadssparar ni (barn/pension eller mellanhinken?).

3. Kortsiktigt sparande <5 år, bäst i en aktiedepå?

4. Är det antingen eller, månadssparande på Nordnet ISK eller i en Fondrobot, eller kan man ha båda? Kort vs långsiktigt spelar det någon roll vad man väljer?

Hej Caroline!

1. Helt rätt, olika konton för olika tidshorisonter där månadssparande sker.
  2. I teorin så ska Hink 1 fyllas först, sedan hink 2 och till sist hink 3 & 4. Däremot så fyller jag själv alla hinkar samtidigt, ville börja på hink 3 så fort som möjligt för att få ränta på ränta effekten att börja, samtidigt så behövde jag fylla på Hink 1 & 2 för att få stabilitet i ekonomin. Men teorin av "Fyra-Hinkar-Strategin" säger att Hink 1 ska fyllas först.
  3. Månadssparar i alla hinkar samtidigt, köpte just en bil och fick tömma lite ur Hink 1 och 2, så månadssparar jag tillbaka den summan över ca 1 år.
  4. Nja, beror väl på vad du förväntar dig själv för avkastning, ska du endast ha räntefonder så kan det vara bra i en aktie & fond-depå. Men ska du ha lite aktieexponering i den portföljen så fungerar ISK bra. Läs gärna denna artikeln!
  5. Du kan absolut lägga t.ex lägga Hink 3 i en fondrobot och ha hink 1 & 2 i Avanza. Men tänk på att Hink 1 SKA vara lättillgänglig då det är till för oförutsedda utgifter.
Hoppas detta svarade på dina frågor!