Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Jag har också brottats en del med att försöka hålla nere antalet ETF:er men ändå få till en portfölj som är good enough.

Min version av allvädersportfölj, som har varit ett försök att göra en förenklad kombination av grundportföljen och den avancerade samt hålla nere antalet ETF:er, har under senare tid successivt justerats. Bland annat har Amundi Fds Volatil Wld A tagits bort till förmån för guld. Jag har inspirerats av diskussioner och kommentarer i tråden och bland annat utgått mycket från det skissade exemplet jag hade uppe nyligen i tråden. Inom kort kommer portföljen att ha följande målallokering:

Aktier

Länsförsäkringar Global Index 16 %
Plus Alla Bolag Sverige Index 8 %

Realränteobligationer
Danske Invest Globala Realräntor 10 %

Nominella statsbligationer
Captor Iris Bond A 10 %

Företagsobligationer
Captor Aster Global Credit 8 %

Råvaror
L&G Multi-Strategy Enhanced Comm. 8 %

Stil
Lynx 8 %/SEB Asset Selection 8 %

Guld
Guld - ETC 24 %

Det skavande problemet med den för låga volatiliteten hos realränteobligationerna och statsobligationerna har jag försökt kompensera genom att ta 4 % från stil och fördela jämnt på obligationena. Stil hamnar då på 16 % istället för 20 % som jag har haft tidigare. Realräntor och statsobligationer hamnar på 10 % vardera. Hade jag skalat på något eller några av övriga tillgångsslag är jag rädd portföljen hade börjat gå för långt från grundtanken och balansen med de olika grundkomponenterna i portföljen.

Detta kompenserar inte fullt ut gällande volatiliteten men jag har förlikat mig med
att det får anses vara acceptabelt i detta fall. Jag vill inte minska på stil mer heller då stil bland annat fyller rollen av skydd mot icke diversiferbara risker.

Gällande stil kommer jag att ha hälften i Lynx Dynamic och SEB Asset Selection, bland annat på grund av att de några perioder har turats om att ha tydligt bättre eller sämre utveckling (även om de har korrelerat sett över långa perioder). Möjligen är det onödigt sett till portföljen i helhet. Har jag tur kommer det att infinna sig en extra ombalanseringspremie men det är inte omöjligt att premien mest ligger på det mentala planet.

Då den relativa enkelheten har varit viktig för mig, innebär det så klart kompromisser som gör att finkalibreringen saknas men det ska bli spännande att följa portföljen framgent.

7 gillningar