Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Här kommer mina flummiga, ofärdiga tankar om ombalansering.

Minstacourtaget är inte av Gud givet, men det är ändå frestande att tänka att det är optimalt att handla för åtminstone minstacourtaget. Men är det sant?

• Bank A tar 0,25 % courtage, med minsta courtage på 9 kr.

• Bank B tar 0,025 % courtage, med minsta courtage på 9 kr.

Det innebär att man borde handla för minst 3.600 kr på Bank A och minst 36.000 kr på Bank B.

Oavsett om man handlar på Bank A eller Bank B för 3.600 kr kommer det att kosta 9 kr i courtage, men ska den som har Bank B för sakens skull ändå ligga utanför marknaden och försöka gneta ihop 36.000 kr på sitt sparkonto innan vederbörande trycker på köpknappen?

Det jag försöker säga är att optimum för när man ska köpa kanske inte råkar sammanfalla med minstacourtaget i den egna bankens prislista, även om det kan se ut som att man i vissa fall betalar onödigt mycket i courtage.

Bank B i exemplet ovan existerar inte i verkligheten, utan har valts för att tydliggöra min poäng. Men Montrose, med 0,10 % eller rent av 0,05 % i courtage och minstacourtage på 19 kr, existerar, så där kan man applicera mina filosofiska tankar. Ska man vänta tills man har sparat ihop 38.000 kr innan man köper? Eller ska man köpa för minst 7.600 kr, för då blir det i alla fall billigare än på Nordnets av Gud givna prislista?

En bättre metod är att månadsspara in i ett sparkonto/korträntefond, och sedan bara köpa det/de tillgångsslag som gått sämst i portföljen med regelbundna intervall, ex. kvartalsvis eller halvårsvis (eller tidigare om ombalansering triggas). På så sätt blir månadssparandet likt en kalenderbaserad ombalansering.

För oss som har belåning borde amortering vara att föredra framför sparkonto. Det innebär att man minskar hävstången på portföljen när den har låg partiell volatilitet, vilket stöd det nu finns för det.

Ett annat sätt att se på det är att man ligger utanför marknaden när den partiella volatiliteten är låg. Ombalansering slår tid i marknaden. Om det är sant borde man väl egentligen sälja av hela portföljen och köpa tillbaka den då det skulle ha varit dags för ombalansering.

5 gillningar