Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Tack Zino, för försöken att förklara för mig! Lite mer förståelse för hur du tänker (har tänkt) gav det absolut, men de nya förklaringarna leder till nya frågor osv. :sweat_smile:

Men jag ska inte trötta dig med fler frågor nu. Jag tänkte istället försöka lägga lite energi på att göra egna simuleringar av en portfölj, så att jag får lite mer förståelse för hur olika faktorer inverkar på risk, avkastning mm.

Jag vill inte lägga några pengar på simuleringen men vill ändå ha full kontroll på vad simuleringen gör, så jag tänkte försöka ge mig i kast med någon variant baserad på Excel (motsv.) eller ev. något annat programmeringshack i t.ex. Python.

Om någon har något tips på färdiga mallar eller färdig kod jag kan använda som bas så tar jag tacksamt emot dem. Annars är det väl bara att starta från grunden. Kanske finns det någon färdig tråd som diskuterar detta ämne, som kan användas. Eller så kanske det kan vara läge att starta en ny tråd om detta.

Tillägg

Jag letade på forumet efter trådar om simulering av allvädersportföljer. Då jag inte kunde hitta någon så skapade jag en egen tråd. Ni får gärna höra av er där om ni har input kring detta område, så slipper vi spamma ned Zinos tråd med detta sidospår.

2 gillningar