En resume av de första nio månaderna med allvädersportfölj.
Glädjen är åter på plats och jag ligger på plus.

Jag började med basportföljen i höstas och har därefter gått över till en mer och mer avancerad portfölj med totalt 18 innehav av de fonder, certifikat och ETF som beskrivs i tråden och i det inledande inlägget.
Hade jag velat hålla det enkelt så borde jag stannat på en variant av den grundläggande portföljen men en del av mig vill gärna ta den kompletta utmaningen och samtidigt lära mig mer om det som jag inte har så bra koll på, tex räntepapper.
Så här långt är utvecklingskurvan mycket mer stabil än mina andra portföljer som är fokuserade på aktier och aktiefonder.
Dippen i april blev inte så farlig, jämfört med aktierna. Sedan har det kanske varit lite segt att återhämta sig, men det är ju en stökig period.
Mina “sämsta transaktioner” så här långt är räntepapper relaterat till Treasury Bond 20+yr USD (IS04, -7.7%) och “global corporate bonds USD” (IS0X, -6.6%). Det är kanske inte så konstigt i nuläget och dessutom lyckades jag köpa dem när de låg på toppen i början av mars… Motsvarigheten för statspapper i EUR ser bättre ut (IS05, +2.0). Det bästa valet hade troligen varit att utöka i Captor Aster/Iris och Danske Invest Globala Realräntor, men den vägen valde jag alltså inte…
Jag kör på en modest hävstång som en intresse- och spänningshöjare och nivån ligger en bit under gränsen till nästa räntenivå. I dippen i april hamnade jag på nästa räntenivå under ett par veckor.

Om jag räknar rätt så har jag knappt 50% belåningsgrad på de värdepapper jag har. Men jag har inte uppdaterat med Avanzas uppdaterade belånginsgrader som ändras “nu”. Guld (GLDA, WGLD, GZUR) har som vi vet 0% belåningsgrad på Avanza.
Min sammanlagda/vägda avgift ligger på 0,57%. De dyrare inslagen när det gäller avgift är Lynx dynamic, Captor Aster och Danske invest realränta.
Jag noterar också att mina inslag av stil med Lynx dynamic (-4.4%) & CMCI Commodity Carry UBF6 (-6.7%) ännu inte har fått möjlighet att prestera. Men vem vet vad som händer framöver?