Tack för upplysningen ![]()
Passade på att lägga en liten köporder så man har lite av Kvartils Investmentbolagsfond “just ifall att”.
Kvartils Multi-Asset fond går att handla på Avanza för minimum 100 kronor också.
Så länge det varar eller icke varar ![]()
Är det verkligen så?
Så här står det i mitt brev från Nordnet:
Hej,
Du får det här meddelandet då du idag äger Kvartil Investmentbolag+ Calculus
Den Juni 16 2025 kommer det ske en sammanslagning mellan Kvartil Investmentbolag+ Calculus A och Kvartil Investmentbolag+ Calculus B.
Om du önskar sälja dina andelar kan du göra det fram till den 11 Juni 2025. Har du kvar dina andelar efter detta datum konverteras dina andelar automatiskt av Nordnet och du får nya andelar i den övertagande fonden, Kvartil Investmentbolag+ Calculus A.
Tänk på att eventuella månadsspar i Kvartil Investmentbolag+ Calculus B upphör, vi rekommenderar dig därför att se över din sparplan. Du kan ändra ditt månadssparande under Mina sidor/ Månadsspar.
Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Vänliga hälsningar,
Nordnet
Var tvungen att kolla igen. Var helt säker på att det stod att B var övertagande fond men du har helt rätt och jag måste ha läst fel. Ursäkta förvirringen!
Globala realräntor har en ganska bedrövlig trend. Fler som funderar över att diversifiera mot lite tryggare hamnar?
Bilden du visar är dramatisk och pekar ut en tråkig trend för realräntor efter 2021. MEN om du zoomar ut lite och ser på längre sikt är det ändå ett tryggt (relativt) tillgångsslag - i en allvädersportfölj. Nergången är i procent “bara” ca 25% (eller något) från toppen under 2021.
Men se det på 10 års sikt och man ligger på positivt resultat i nuläget.
Har man byggt upp sin portfölj över tid och och fortsätter balansera sin portfölj ligger globala realräntor med sannolikhet bättre till i portföljen. I mitt eget fall relativt neutralt ± (med några procent minus) pga köp ombalanseringar över tid.
Man ska inte glömma bort syftet, och det är ju att realräntan fungerar bra i klimat där de andra tillgångarna väntas fungera riktigt dåligt.
Problemet nu är ju att realräntan ligger högre än marknaden förväntat (dvs har gått upp relativt) Därmed presterar realränte fonderna så dåligt.
Men problemet är väl egentligen att det är svårt att hitta andra alternativ än realräntefonder som fungerar bra när ränteläget går ner och samtidigt aktiemarknaden går dåligt, dvs i en kraftig lågkonjunktur.
Alternativ kan vara guld, men guld har vi redan ganska mycket av (i alla fall jag) så det vill inte jag öka på med ytterligare av. Dessutom kan ju guld tänkas prestera riktigt dåligt i händelse av att aktiemarknaden går dåligt långsiktigt.
Andra alternativ är kortare räntepapper, och att ha kassa istället. Men av många skäl, är det inte en lösning jag är intresserad av i en allvädersportfölj.
Därmed är det svårt att se vilken diversifiering som skulle ersätta realräntan i allväders portföljen.
En liknande utmaning har vi ju i nuläget med den nominella statsobligationsdelen. Och jag har själv periodiskt valt att hålla dessa båda ränte delar klart mindre än zinos modell. Men har också nu valt att åter igen investera upp närmare zinos avancerade modell.
En annan mindre kommentar är att de realräntefonder som finns att tillgå är med relativt kort duration - vilket gör att vid en (oväntad) vändning får vi inte riktigt den utväxling vi hoppas på med dessa fonder.
Tar jag enbart ögonmått ser det ut som att vi måste backa drygt nio år bakåt i tiden för att nå samma punkt. Något positivt på 10 år, men jösses vilken dålig utväxling. Du har såklart rätt i att vi i gengäld haft en stark utveckling av aktiemarknaden sedan dess.
Absolut är kort duration för realräntorna ett aber.
Kör för närvarande med extra fastränta och lite kortare svenskt papper.
Köp högt, sälj lågt?
Skulle man överge realräntor borde man väl ha gjort det för flera år sedan när realräntorna var negativa istället för nu när det är 15 år sedan de stod så högt?
Lite olika grafer. Känns inte meningsfullt att diskutera om vi tittar på olika saker (global SEK-hedge med kort duration vs U.S. treasury med lång duration)
Så vad är ditt argument för att just nu skulle vara en bra tidpunkt att överge realräntor?
Diversifiera behöver inte nödvändigtvis betyda överge. Det finns inget särskilt som säger att nu är en bra tidpunkt att minska andelen mer än att det generellt ser lite dystert ut för långa räntor med de höga statsskulder som finns i kombination med antagande om viss tillväxt så småningom. I dagsläget dystra signaler från USA som uppvisar samma egenskaper som ett problemtyngt tillväxtland, men borde kunna gå bättre 2026 om recession undviks i år.
Har sin plats i portföljen med den osäkerhet som råder, men ändå ser jag en risk för ovanligt utdragen värdestagnation.
Uppmuntrar till diskussion. Att försöka tajma med allväders går emot själva idén, men skulle man sluta reflektera över utvecklingen är det nästan lika illa.
Startade min AW ca 23 april, helt OK utveckling och bra lugnande medel för nerverna när man vet hur aktieportföljen presterat i år.
Standard-portföljen där jag fyller på lite vid tillfälle samt har månadsspar planerat framöver parallellt med andra portföljen.
Tack för trådstart och all input längs vägen! Vi hoppas konceptet håller i många år framöver.
Tänkte spontant på After-Work när du skrev AW men tack för uppdateringen!
Vad tror vi om RPMs CTA fond? Löjligt hög avgift men kanske drivat upp av fonderna som ingår i fonden som inlägget av @Buspojken är inne på här: Förstå trendföljande fonder (Managed futures, CTA, Time-Series Momentum) - Nr 2 av Buspojken
https://www.rpmfonder.se/rpmevolving
Jag funderar på att kanske diversifiera Lynx med RPM fonden. Belåningsgraden är samma på Avanza som för Lynx. Jämförelse av faktisk utveckling mellan RPM, Lynx och SEB asset location i bilden nedan:
Sen som en liten sidnot så “nekade” Avanza att ta in Mandatums managed futures fond. Lite segt
- de skrev så här när jag frågade nyss: "Självklart, jag har kikat med berörd avdelning och detta är dessvärre inte möjligt i dagsläget men förhoppningsvis är det en möjlighet längre fram. "
Ifall andra har lust att lägga i för detta på kundtjänst så är dessa länkerna jag hänvisade till:
Tillsammans är vi starka! ![]()
Mandatum har nu 70% belåningsgrad på Nordnet ![]()
9,44% i avgifter ![]()
Vem var det nu som ska tjäna pengar på din portfölj?
Med hänsyn till avgifterna skulle jag inte ens klara av att hålla Lynx Dynamic, SEB Asset Allocation eller Amundi Volatil…
Jo jag vet ![]()
Men graferna berättar en historia som såklart inte nödvändigtvis reflekterar framtida prestanda. När man kollar hur den har gått jämfört med Lynx Dynamic (som jag redan sparar i) är det faktiskt inte så illa, avgifterna till trots. Gröna i bilden är RPM fonden, lila är Lynx Dynamic:
Tack för ditt inspel hursomhelst, @Thomas_K !
Anledningen till tanken var egentligen att sprida risken mellan fler förvaltare inom CTA eftersom vi till exempel inte har tillgång till varken iMGP’s DBI managed futures fond eller deras UCITS ETF på varken Avanza eller Nordnet (som replikerar ett CTA index istället för en enskild förvaltare). Detta till trots att åtminstone iMGPs fond har faktablad på svenska.
iMGPs CTA fond kan jag se en poäng med och jag har den på min bevakningslista (även om jag förmodligen inte skulle kunna övertyga mig om att verkligen börja spara i den). Men 9,44% är alldeles för stor uppförsbacke i mitt tycke för att fonden verkligen skulle kunna förbättra portföljen. Det är svårt att förstå hur de kunde slå Lynx Dynamic under denna förutsättning.
Vi får hoppas på och lobba för att iMGPs fond och gärna deras UCITS ETF kommer tas in på både Avanza och Nordnet så småningom.
@Thomas_K håller du dock inte med om att trots hög avgift så talar grafen i mitt senaste inlägg för fog för RPM (som diversifiering kanske?, givet de få valmöjligheter som vi har).
Som tillägg kan sägas att Winton har någon UCITS CTA fond på ingång. Kanske vi får tillgång til den någon gång. Riskspridning är bra enligt mitt tycke men det är klart att det finns en gräns för när avgiften gör det oattraktivt. Förstår helt och hållet resonnemanget och håller med.
För att citera Buzz Lightyear:
-Du flyger!
-Nej… Snarare faller… Med stil…