Det här är verkligen ett underskattat argument som jag har reflekterat över en del på sistone. Att investera i en allvädersportfölj, till skillnad från 100% aktier, ger en inbyggd “osynlig” hävstång eftersom mycket större andel av ens totala kapital kan vara på börsen eller i tillgångar med högre riskpremier.
Jag kan tala av egen erfarenhet - de senaste 4 åren har mitt buffertkonto på nischbank gått från ~100k till… 0 kr. Detta i takt med att jag känt mig allt tryggare med portföljen - både backtester och verklig utveckling för avancerade portföljen indikerar att nedgångar är milda, och historiska längsta rullande negativa avkastningsperiod är inte längre än ~1 år. Istället har jag skaffat ett kreditkort med 150k kreditutrymme, vilket tillsammans med ISK:t ger all likviditet/buffert vi behöver.
Just nu håller vi på att göra uttag ur ISK:t till en stor resa vi sparat till i flera år - det är pengar som kunnat arbeta på börsen under tiden, istället för att urholkas på ett sparkonto eller i en mellanmjölk-räntefond.
Detta är inte på något sätt någon generell rekommendation att överge buffertsparande, var och en avgör sin egen risktolerans, men för mig har detta inneburit en stor förändring. Har du också vågat minska på din buffert?