Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Försök till AW portfölj på ställen med starkt begränsat fondutbud

Jag har klurar lite på att göra en AW liknande portfölj på PPM och andra TJP där nog en hel del av oss sitter med dem utanför Aza / Nordnet dvs med begränsat fondutbud :sweat_smile:

Det har varit uppe en del gånger tidigare men jag har väl inte sett några konkreta förslag på allokering med utgångspunkt från grundportföljen.

• Utgångspunkt som sagt grundportföljens 16% globalt index, 11% Sverige index, 27% Captor Iris, 19% råvaror.
  • Valde den eftersom den inte har stil och få banker/försäkringsbolag verkar ändå ha vettiga alternativ för stil. Inte hittat Lynx på någon av de mina utanför Aza/NN
  • Guld och råvaror får bli motsvarande gruvbolagsfonder. Dessa är vad jag kan se ungefär 2 x så volatila. Därför har jag halverat dessa allokeringar och fördelat jämt på obligationer och aktier. Samt gjort en del avrundningar för att få heltal i procent
  • Obligationer verkar också lite problematiskt för Captor Iris finns inte på så många ställen. Näst bästa är i min mening Storebrand Obligation pga mycket hög kreditkvalitet (som Captor Iris) men dock med halva durationen så det blir lite mer av en barlast. I mitt fall gör inte det så mycket för en hel del pensioner ska tas ut inom 2-10 år så en ansenlig räntedel är inget större problem för mig
  • Jag tittare även på att dela upp räntedelen i företagsobligationer och statspapper som i avancerade portföljen för att få högre volatilitet och lite mer börsrisk. Jag kunde dock inte hitta vettiga globala IG Corp bonds med ok avgift och hyfsad duration mer än på de vanliga ställena (Aza, NN). När avgiften går en bit över 1% så tror jag att den äter upp ev högre avkastning man kan få med Corps. Så jag struntade i den uppdelningen

Så jag landade i

• 23% Globalt index, bästa möjliga

• 16% Sverige index, bästa möjliga

• 38% Längsta Obligationsfond, vanligaste Storebrand Obligation

• 10% Råvarufond. Tex Blackrock Nat Resources eller motsvarande (dessa kan också innehålla en del guld)

• 13% Guldgruvbolags fond. Tex AuAg Gold Rush (men lite ovanlig), Franklin Gold & Prec metals, BGF/Blackrock World Gold eller dyl

Man kan såklart avrunda och fördela om så det blir ännu enklare med procentsatserna om man så vill.*

På det hela taget så är det inte så långt ifrån en 60/40 portfölj varav ca 1/3del av aktieallokering ligger i råvaror och guld.

Har man en vettig Global Corp Bond IG fond så kan man ev dela upp obligationsdelen 50/50 Corps/Stats.

Har man tillgång till tex Lynx Dynamic så kan man såklart lägga till stil

Förslag? Kommentarer? Frågor? :sweat_smile:

*PS starkt förenklat med hela 10tals procent

• 20% Globalt index

• 20% Sverige index

• 40% Storebrand Obligation el motsv

• 10% Råvarufond

• 10% Guld miner fond

10 gillningar