Min triggades igen på guld i slutet av förra veckan (+2σ), ombalanserade idag.
Ökade på BH Macro som blev näst största innehavet i portföljen – tur med tajmingen (blå prick är dagens köp): ![]()
Min triggades igen på guld i slutet av förra veckan (+2σ), ombalanserade idag.
Ökade på BH Macro som blev näst största innehavet i portföljen – tur med tajmingen (blå prick är dagens köp): ![]()
Såhär skriver jag under del 4 (gömt under frågor och svar):
Den volatilitetsviktade grundportföljen i del 4 har 27% Captor Iris Bond, men ingen home bias i aktiedelen då jag håller den simpel. På Patreon föreslår jag dock 16% globalfond och 11% PLUS Allabolag för Grundportföljen (40% home bias i aktiedelen), för att komma upp i totalt 38% SEK-tillgångar.
Jag ser att CAGR för Grundportföljen i simuleringen är 9,13% just nu.
Jag vill minnas att den tidigare var på 8,88%. Har jag missat nåt, eller är det så att värdet höjdes under slutet av 2025? Vet att jag återkommit till första inlägget då och då.
En del i mig vill allokera om de 80% jag har investerat i indexfonder till enbart Grundportföljen, om man kan anta att CAGR’n är väldigt sannolikt över tid. Det är väl minst lika bra som en global indexfonds 7% i snitt, men med mindre svängningar, besparad huvudvärk osv.
Varför inte 100 %? ![]()
Den stora fördelen med allvädersportföljen är att du inte riskerar lååånga perioder av kass avkastning som indexfonder kan vara (och har varit) med om. Som du säger, mindre svängningar och mindre huvudvärk (och bättre
) ![]()
Försök till AW portfölj på ställen med starkt begränsat fondutbud
Jag har klurar lite på att göra en AW liknande portfölj på PPM och andra TJP där nog en hel del av oss sitter med dem utanför Aza / Nordnet dvs med begränsat fondutbud ![]()
Det har varit uppe en del gånger tidigare men jag har väl inte sett några konkreta förslag på allokering med utgångspunkt från grundportföljen.
Så jag landade i
23% Globalt index, bästa möjliga
16% Sverige index, bästa möjliga
38% Längsta Obligationsfond, vanligaste Storebrand Obligation
10% Råvarufond. Tex Blackrock Nat Resources eller motsvarande (dessa kan också innehålla en del guld)
13% Guldgruvbolags fond. Tex AuAg Gold Rush (men lite ovanlig), Franklin Gold & Prec metals, BGF/Blackrock World Gold eller dyl
Man kan såklart avrunda och fördela om så det blir ännu enklare med procentsatserna om man så vill.*
På det hela taget så är det inte så långt ifrån en 60/40 portfölj varav ca 1/3del av aktieallokering ligger i råvaror och guld.
Har man en vettig Global Corp Bond IG fond så kan man ev dela upp obligationsdelen 50/50 Corps/Stats.
Har man tillgång till tex Lynx Dynamic så kan man såklart lägga till stil
Förslag? Kommentarer? Frågor? ![]()
*PS starkt förenklat med hela 10tals procent
20% Globalt index
20% Sverige index
40% Storebrand Obligation el motsv
10% Råvarufond
10% Guld miner fond
I princip en Svensk Golden Butterfly ![]()
![]()
Alla vägar bär till Rom ![]()
Jag har redan 20% investerat i allvädersportfölj… dvs 80/20 fördelning just nu …
Har ett långsiktigt mål om 5-6% årlig avkastning just nu på totala sparandet…. Men kan man förvänta sig lite mer med Grundportföljen så är ju mina mål uppnådda, bara spara vidare isåfall….
När jag skrev om första inlägget nyligen passade jag på att uppdatera backtestet fram till 2025.
Beträffande att allokera om helt till en allvädersportfölj kommer du självklart att få medhåll i denna tråd
Jag rekommenderar dig dock att inte stirra dig blind på backtesterna - dels inkluderas inte avgifter och transaktionskostnader (läs gärna detalj-avsnittet direkt efter graferna där jag uppskattar dessa kostnader), och dels är det bara en specifik 25-årsperiod som testas.
Läs istället sammanfattningen i slutet, där jag gör en uppskattning av förväntad avkastning baserat på olika källor:
Dock skulle jag föreslå att du väntar in och får uppleva en ordentlig nedgång för portföljen innan du helt överger din tidigare investeringsstrategi. Om jag minns rätt startade du portföljen i våras, efter tullkaoset, och har därmed bara haft lugn utveckling sedan dess. Du har också i några tidigare inlägg jämfört portföljen med sparkonto, så jag är lite orolig att du fått en glorifierad bild. Längsta historiska period med rullande negativ avkastning för grundportföljen ligger kring 1,5 år. Jag har själv lagt hela min buffert i avancerade portföljen, men det är ett kalkylerat risktagande.
Tjusigt nog går det nu att handla MANU (L&Gs carryråvaruetf) på Nordnet.
Stämmer bra, utan nån direkt tanke om marknadstiming ville jag byta enbart guld till Allvädersportföljen i den del som inte utgjorde indexfonderna i övrigt… blev en bra skjuts upp direkt där och har seglat på bra sen dess, så jag känner mig ju väldigt optimistisk till portföljen.
Jag vill ännu inte överge min strategi helt, har som sagt 80% marknadsviktad fondportfölj och 20% i Grundportföljen och tycker det känns bra för tillfället. Men om det är rimligt att förvänta sig CAGR på 5% (efter inflationsjustering) är det ju i princip det som jag har som mål med indexfonderna. Då känns det ju som att ett skifte till 100% Allvädersportfölj ger en lugnare resa och mindre huvudvärk om kraschen/krascherna kommer.
Planen är att vikta över mer längre fram när åldern stiger.
Snart 33 och åtminstone 25-30 sparhorisont framåt.
Jag gillar verkligen detta! Enkelt och elegant. En mer effektivt allokerad Golden Butterfly utan korta räntor, med råvaror också. Inte perfekt allväder, men säkerligen mycket bättre riskjusterad avkastning än 100% aktier eller blandfond aktier/räntor och säkert inte långt ifrån 100% aktier gällande absolut avkastning.
Jag skulle vilja hävda att detta helt klart är ett alternativ för PPM eller andra TJP-portföljer där fondutbudet tillåter, från att man har 20 år eller mindre kvar till pension, särskilt när börsvärdering ligger på dagens nivåer. Effektivt sätt att minska sin sekvensrisk utan att offra särskilt mycket.
Känner mig väldigt inspirerad att själv knåpa ihop en PPM-modellportfölj nu!
Har lyckats flytta mina TJP Från SEB trygg Liv, m.fl. till avanza och Nordnet men det krävdes en del ihärdighet … Första gången vägrade de men andra gången gick det bra av någon anledning, 2% i flyttavgift.
Såhär i efterhand mkt nöjd med att ha avyttrat Amundi Fds Volatil. Den troliga minusresan, som förstärks av en dollar som marscherar mot 8 SEK, vill man inte vara med på.
En artikel från Hedge Nordic där de samlat flertalet fondförvaltare (inkl. Lynx och DBi) för olika “Managed Future”-fonder, för att diskutera bla. händelsen runt Trumps Liberation Day, komplexa vs enkla modeller, marknader, volatilitet, alternativ data och ökat intresse från institutionella och privata investerare. Artikeln går att ladda ner som PDF på länken: https://hedgenordic.com/cta-rt-2025/
Väldigt läsvärd och rekommenderad läsning om man äger en “Managed Future”-fond (CTA).
Går den att sätta ihop i PPM? Finns det någon råvarufond där eller får man kompromissa med någon annan?
Här blir väl enda ombalanseringsmöjligheten att minska innehavet i den tillgång som går bäst, eftersom det är PPM själva som sköter insättningar 1 gång / år så har man ju inte riktigt samma flexibilitet där om man bara vill köpa de underviktade direkt för att på så vis minska den tillgång som är störst.
Är det enkelt att ta fram en CAGR på denna kombination? Jag är också lite sugen att kanske rotera om i PPM om det är en stabil uppsättning liknande Grundportföljen.
(om man nu inte ska fortsätta sitta med AP7
)
Tjänstepension köps ju löpande varje månad så där tänker jag att bottnar är enklare att få med per automatik, det vore kul att diversifiera lite mer givet att PPM modellen iaf ger 4-5% årligen realt.
Skulle då innebära:
PPM: JFB’s mall
Tjp: 90/10 global Index / tillväxtmarknader
Privat: 20% Allvädersportfölj tillsvidare.
Men, åter till frågan, är det någon som har lust att ta fram en CAGR på modellen ovan! ![]()
Yep BGF Nat Res och Gold finns. Rabatterat dessutom
Och
Ja jag har verkligen försökt men arbetsgivarna säger blankt nej. Tänker prova på en stor en gång till och se om den trillar igenom nålsögat. AG hävdar att de inte kan hålla koll på TJP om vi får flytta dem. Själv tror jag mer att det ingår i avtalet med rångivarna S&P att de ska ha tjing på förvaltning och ta kick-backs ![]()
Om det är ett fack bakom tjp så brukar de stoppa flytt ![]()
Tufft ! Nu minns jag att vi fick ta det via de anställdas personalrepresentant i styrelsen innan ledningen frigjorde oss från “plikten” att hålla oss till en Tjänstepensions administratör. Rent administrativt är det lika enkelt för HR att använda Avanza eller Nordnet. Kändes fint att slippa betala avgifter hundratusentals kronor i avgift på föreslagna fonder som inkluderade kick-backs (fond i fond) till Max Mathiesen.