Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Tack, spanar in senare….

Kan man anta att denna modell beter sig på liknande sätt som Allvädersportföljen då, och att man får hålla koll på ev ombalanseringar som behöver göras med tiden, om man utgår från de listade procenten som ursprungsvikten och bestämmer undre/övre gräns för ombalansering?

1 gillning

Jag tänker mig att jag ombalanserar en gång i halvåret eller ad hoc om jag tycker det skett stora förändringar snabbt däremellan, men det är nog osannolikt

1 gillning

Tack! :folded_hands: Ja precis. På något sätt så tilltalar symmetrin och jämna talen mig. Nu ska jag undersöka vilka ställen jag kan implementera den på förutom PPM :sweat_smile:

1 gillning

Nyfiken: Kör du alltså en volatilitetsviktad grundportfölj?

Trots tokrycket senaste månaden så har jag viss marginal kvar till ombalansering. 28% ursprunglig allokering då jag bland annat behövde ersätta lite realräntor och har även plockat från råvaror. Min tanke har varit att utgå från 25-25-25-25 efter avancerad modell och sedan justera efter egen smak med kvadranter som blir ungefär i samma storlek.

@JFB Vilka fonder skulle du valt inom PPM för Globalt samt Sverige index?

1 gillning

Hej på er!

Följt tråden ett tag nu och börjar bli sugen på att starta upp en grundportfölj.

Har kollat de exempelportföljer som finns här i tråden. Hade föredragit att skapa upp portföljen hos Montrose, men Lynx Dynamic finns inte tillgänglig där. Finns det något vettigt alternativ inom den kategorin eller är det annan plattform som gäller?

Har sett att frågan varit uppe tidigare, dock närmare ett år sedan, så kanske har det hänt något sedan dess.

1 gillning

Var försiktig med “Natural Resources”-fonderna på PPM, de är kanske inte riktigt så diversifierade som en riktig råvarufond borde vara. Många är ganska “tunga” i olja/drivmedel då de äger bolag som Chevron, Shell och Exxon. Om det inte är det ni önskar, så är det nog inte ett rätt val.

2 gillningar

Hej, kul att du gillar tråden! Är det en grundportfölj eller avancerad du är intresserad av? Stil ingår ju inte i grundportföljen.

Det går utmärkt att bygga portföljen hos Montrose! Jag håller modellportföljer uppdaterade för Montrose på min Patreon och räknar även på belåning där. Men som svar på din fråga finns det en managed futures-fond av Mandatum som jag rekommenderar som alternativ till Lynx Dynamic, den är dessutom billigare.

Tack för det snabba svaret!

Jag känner är verkligen novis gällande mycket som diskuteras i denna tråd. Jag hade uppfattat portföljerna som fanns länkade i ett tidigare inlägg (från 3-4 olika personer) som exempel på grundportföljen. Min tanke är alltså inte den avancerade portföljen då jag tror den i nuläget blir lite för komplex att hålla reda på för mig.

Jag har tolkat det som att Patreon är mer inriktad mot den avancerade och att forumtråden till stor del skulle hantera grundportföljen, men jag kanske missuppfattat det?

I startinlägget finns ju följande grundportfölj som ett exempel:

27% Amundi Prime All Country World UCITS ETF (WEBN) alt. valfri global indexfond
27% Captor Iris Bond
19% L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities UCITS ETF (EN4C)
27% Amundi Physical Gold ETC (GLDA) alt. Xetra Gold ETC (4GLD)

Hur står sig denna gällande valutarisker osv, är det medtaget i beräkningen? Jag har sett att det diskuterats en del i tråden, men har än så länge svårt att fullt ut förstå vad jag behöver ta hänsyn till.

Jag hoppas jag lyckas göra mig förstådd även om terminologin inte riktigt är min hemmaplan.

1 gillning

Globalt AP7 som ju också ger lite hävstång.

För Sverige troligen Swedbank Robur Access Sverige som är billigast av de lite bredare. Det är ju ny upphandling för dessa och inte tittat närmare på dem än men spelar inte så stor roll tänker jag.

Sen får man väl bara hoppas att guld och råvaror får hänga med efter framtida upphandlingar

3 gillningar

De tidigare exempelportföljerna av andra forummedlemmar som länkades i första inlägget var alla exempel på halvavancerade portföljer. Grundportföljen är den du citerar i ditt inlägg!

Beträffande valutarisker finns det ett resonemang i första inlägget del 4. Det man kan överväga för att minska denna är en rejäl andel home bias i aktiedelen.

Jag har två medlemsnivåer på Patreon - en grund och en avancerad. Grundnivån är identisk med portföljen som presenteras här (fast jag inkluderar home bias), men jag har även sammanställt informationen mer pedagogiskt och resonerar lite mer specifikt kring ombalansering, månadssparande och hävstång för grundportföljen.

Hursomhelst - lycka till med din grundportfölj! :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Ja, jag kör enligt 27-27-27-19 principen i Grundportföljen…. Insåg i måndags morse på spotpriset innan öppningen på ETC’n att det inte kommer hålla idag utan ombalansering.

Det är den andra triggade ombalanseringen för mig sen 23 april när jag startade upp portföljen. Nöjd än så länge, kommer vikta över mer och mer hit när åldern stiger.

Inne på att göra nåt liknande för PPM som de senaste inläggen i tråden är inne på…

2 gillningar

Jämförde Access Sverige och Handelsbanken Sverige Index, och enligt Morningstar har;

Access Sverige A: 102 st aktieinnehav

Handelsbanken Sverige Index: 351 st aktieinnehav.

Viss skillnad om siffrorna stämmer. Båda fonderna har samma avgift på PPM också.

Vad tänker ni om fördelningen som tidigare nämndes? Är den optimal att köra på direkt, eller kan det optimeras med någon volatilitetsviktning likt Grundportföljen har i denna tråd?

Ja det låter ju bra :+1:

Optimal är den väl inte men däremot enkel och good enough

Den andra föregående varianten i mitt inlägg utgår från volatilitets viktade grundportföljen med lite knöligare fördelning …

2 gillningar

Ska kika på den knöligare fördelningen…. hade du, gällande ombalanseringar, utgått från -+15% för undre/övre gräns för samtliga eller finjusterat här för att så bra som möjligt passa tillgångarnas enskilda del av portföljen samt enskilda standardavvikkelse?

Jag fick en tanke om att skifta AP7 till denna modell….låta den tuffa på, och kommer en krasch lär AP7 dyka med sin hävstång…bra läge att skifta tillbaka senare i omgångar kanske och åka med upp igen….. även om det är marknadstiming som är svårt….

1 gillning

För mig med silver var det en blodig dag idag. -3% för hela portföljen vid stängning, men fallet i silver har fortsatt en bit till verkar det som. Typ nästan lika mycket till :stuck_out_tongue: Dessutom var både silver och guld någon procentenhet ifrån ombalanseringsgränsen, så något överviktade.

Jag tröstar mig med att min historiska icke-allvädersportfölj precis ombalanserats tillsammans med lite andra förändringar till att minska speciellt silverexponeringen med iaf 40% för några dagar sedan. Bra tur där.

2 gillningar

Ja, silver har fortsatt rasa ordentligt under kvällen, så det blir nog inte så trevligt när ETF-handeln öppnar på måndag morgon.

Jag har mitt silver utanför allvädersportföljen i en alldeles för stor lekportfölj, och har förlorat sexsiffriga belopp idag. :neutral_face:

Å andra sidan har mina silver-ETF:er gått upp hundratals procent de senaste åren, så en sättning var väntad.

Som tur är har jag en hyfsat stor allvädersportfölj, så det är bara att bita ihop igen och invänta silversqueezen. :flexed_biceps:

4 gillningar

För denna enklare AW så har jag mer tänkt halvårsvis ombalansering eller om jag ad hoc tycker det rört sig mycket. Inte mer vetenskapligt än så för dessa

1 gillning

Extrema rörelser i silver har hänt förr:

4 gillningar

Förlorat? :sweat_smile:

+15% i SEK senaste månaden typ

+100% drygt i SEK senaste året

Mänskliga psyket är intressant.

Passerade 50 USD/oz = klang och jubel

Droppar ner till 85 USD några veckor senare = katastrof :sweat_smile:

4 gillningar