Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

kan bekräfta att per idag hamnade mitt “testköp” av BHMG på mitt Avanza ISK.
Mycket smärtfritt kan jag ändå tycka :partying_face:

Förvisso inget belåningsvärde men experimentet lyckades.

7 gillningar

Snyggt, tack för rapporten @Jacob_Skj! Så det tog bara 2 veckor? Ändå ett ganska enkelt sätt att komma runt avgiften för telefonorder på Avanza. Ganska mycket bättre jämfört med de 3 månader det tog att flytta Lynx från Avanza till Nordnet.

2 gillningar

Intressant, kanske man skulle prova detta :blush:

2 gillningar

Ska ju dock understrykas att det finns noll möjlighet för annat än att sälja via mäklarbord när man väl fått in denna på kontot. Så kanske inte är så värdefullt ändå. Får nog utvärdera lite över tid.
Men man kan i alla fall följa värdet. Det verkar uppdateras. Men det går inte att “klicka” på innehavet för att se mer så att säga :smiley: Kanske nyttigt för att inte ta förhastade beslut.

Hur tänker ni kring valet av antingen en utdelande eller ackumulerande ETF?

Jag screenat och analyserat fram en ETF som uppfyller det behov av exponering som jag var ute efter, Europa Small Cap, med vikt åt faktorerna “value” och “quality”.
Där använde jag mig av Morningstar för att se hur väl faktorerna “value” och “quality” var uppfyllda, jämfört mot alternativen som fanns.

ETF:en finns som både utdelande och ackumulerande. Först var jag inne på att jag så klart skulle köpa den utdelande varianten. Men med tanke på portföljerna den skulle köpas in är två stycken och båda är av typen Tjänstepensioner, så tänkte jag till en gång ytterligare.

Jag har egentligen inte behov av utdelningarna i pengar, de skulle bara användas till att investera mer i något instrument, förslagsvis i samma ETF. Tjänstepensionerna kommer inte vara utbetalande, det återstår minst 10 år tills det kan bli aktuellt.

Det är ingen Allvädersportfölj, men mycket starkt inspirerad av en sådan, väldiversifierad och allokeringar styrda av procentfaktorer, och ombalanceringar 2 ggr/år.

Den utbetalande ETF:en har haft en direktavkastning (utdelning) på 4,68% det senaste året. Den historiska utveckling är så här.

Utveckling 1 år 3 år
Utdelande 11,59% 14,30%
Ackumulerande 17,03% 34,21%

Uppgifterna är tagna från Avanza, historiken för den ackumulerande fanns inte längre tillbaka än 3 år. Tyvärr blir det lite kort tillbakablick, 5 år hade varit bättre.

Utdelande eller ackumulerande, vilken hade ni valt? Motivera gärna svaren.

1 gillning

Jag skriver såhär om utdelande vs ackumulerande ETF:er i första inlägget, del 4:

Av det du beskriver hade jag definitivt valt ackumulerande, särskilt eftersom Avanza tar betalt för valutaväxling för utdelningen.

Förresten: vilken ETF är det du pratar om?

2 gillningar

Tack för svaret @Zino.

Jag hade redan läst ditt inlägg om utdelande vs ackumulerande ETF:er i första inlägget, del 4, innan jag ställde frågan. Tänkte ändå det kunde vara intressant att få feedback av ett väldigt kompetent forum.

Det är WisdomTree Europe SmallCap Dividend UCITS ETF, ticker: WTES för utdelande varianten, och ticker: WTD7 för ackumulerande.

1 gillning

Om man (av moraliska, högst inkonsekventa skäl som jag inte vill gå in på :sweat_smile:) vill undvika att äga boskap i sin portfölj: vilka råvarufonder/ETF:er skulle du @zino och ni övriga då rekommendera?

Någon av dessa?

• WisdomTree Enhanced Commodity ex-Agriculture UCITS ETF (USD Acc)
  • L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities ex-Agriculture & Livestock UCITS ETF (USD Acc)
2 gillningar

L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities ex-Agriculture & Livestock UCITS ETF (USD Acc)

Denna låter spontant som det bästa alternativet :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Mer och mer nöjd att ha 20% av investerat kapital i Grundportföljen. Den agerar lite psykologisk krockkudde när “tillväxtmotorn” inte riktigt har effekten för tillfället (aktiefonderna), vilket underlättar att ej börja sälja och bara hålla strategin och fortsatt 80/20 fördelning tills det är dags att vikta över mer när åldern ökar.

6 gillningar

Copy trader - något för dig @Zino och Nordnet? :slight_smile:

1 gillning

Det hade varit kul att kunna erbjuda, men Nordnet har tyvärr inte den funktionen, och eToro där tjänsten finns har varken ISK eller svenska fonder!

Det finns ju ISK på https://www.kiwitrader.com/ där man kan kopiera någons portfölj, men jag tycker tjänsten har blivit sämre. Nu måste man logga in varje dag för att se om man behöver ombalansera. Tidigare sköttes det automatiskt. Eller så är det jag som inte fattar längre.

För en allvädersportfölj kanske det inte gör något om man missar några dagar, men för exempelvis en trendföljande portfölj vill man ju hänga med när den man följer byter värdepapper.

2 gillningar

Ja, men Kiwi erbjuder också bara handel med aktier och ETF:er, inga vanliga fonder.

Då var det dags igen, andra ombalanseringen för guld för mig idag*

Förra gången var runt 21 oktober, så ungefär ett kvartal senare var det dags igen. Förmodligen helt slumpartat med intervallet men spontant känns det som ett trevligt sådant.

Lyckades få guldet ca 0,28 procentenheter från övre toleransbandet när säljsumman återinvesterats i övriga tillgångar :+1:

*Datumet uppdateras till dagens när den sista handelskursen innan stängning loggats i bladet.

Fler som åkt på ombalansering idag?

2 gillningar

Jag ombalanserar numera guld vid 2 sigma (standardavvikelser) uppgång, så jag hänger med i momentumet ett tag till.

3 gillningar

Jag läste snabbt igenom första inlägget och letade efter “valuta-säkring/home bias” mot hemma-marknaden, dvs andelen tillgångar som ligger i SEK. Kanske läste jag lite snabbt men hittade inte det jag letade efter.

När vi pratar den avancerade portföljen vill jag minnas att man kunde ligga kring 40% av tillgångarna i SEK. Nu i grundportföljen får jag det till ca 20% av tillgångarna i SEK (via Captor Iris Bond).

Nu prata vi om en grundportfölj med 4 tillgångar, men är det “rimligt” att fundera på att öka andelen SEK, tex genom att dela aktiedelen i 50/50 mellan globalfond och svensk aktiefond?

Eller hur tänker ni där?

1 gillning

Jag har valt att ha en viss del av aktie-andelen i en svensk aktiefond.

3 gillningar

Grundportföljen ska ju bara vara så enkel som möjligt, om du “orkar” hålla koll på en fond till så är det inte fel att göra som du föreslog :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag kör DCA för hela portföljen (ska utökas med 66%) vilket passar rätt bra nu då jag enbart behöver handla med guld när det dippar. Allt annat köper jag regelbundet. Genom att alla tillgångsslag hela tiden ökar i andelar krävs det att guldet drar iväg ordentligt för att ombalansering ska triggas.