Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Det är på gång inkl. uppdaterade backtester! :slightly_smiling_face:

Stort tack för delning! Absolut läsvärd artikelserie, även om vi här i tråden redan är frälsta av råvaror :slight_smile: Men det är viktigt att förstå bakgrunden för att fortsätta ha tilltro när råvaror så småningom går in i nästa 20-åriga björnmarknad!

Uppdelningen i 1:a, 2:a och 3:e generationens råvaru-ETF:er är viktig, och är anledningen till att jag är en så flitig förespråkare av EN4C:

• 1:a generationen: Följer slaviskt Bloomberg Commodity Index (BCOM) och rullar endast de närliggande terminerna på terminskurvan. Kan drabbas hårt av contango, är förutsägbara och kan utnyttjas av smarta traders. Exempel: iShares Diversified Commodity Swap (SXRS).
  • 2:a generationen: Undviker den värsta problematiken med contango genom att välja terminer längre ut på kurvan. CMCI-metodiken sprider köpen mellan 3 mån - 3 år. Exempel: UBS CMCI Composite SF (UIQK) eller L&G Longer Dated Commodities (ETLN) som du nämner.
  • 3:e generationen: Överviktar aktivt och dynamiskt terminer i backwardation, och kan även ta hänsyn till andra faktorer såsom säsongsmönster eller momentum. Exempel: L&G Multi-Strategy Enhanced Commodities (EN4C).

Bra fråga, och du är inte den enda som har ställt den! Har man ett rörligt bolån så är det inga konstigheter, eftersom räntorna vi använder i portföljen företrädelsevis är långa. Det rörliga bolånet kan ses som en kort position mot kortränta, och köper man en lång obligation för de pengarna kan man se det som att man får en ren exponering mot ränterisken/durationspremien - vilket är precis det allvädersportföljen vill.

Även med ett bundet bolån kan det dock vara rationellt att äga obligationer, när det är en del av en diversifierad portfölj. Det är ju inte avkastningen vi vill åt i huvudsak, utan ombalanseringspremien. Även om räntan på lånet tar ut förväntad avkastning på obligationen kan alltså tillgångsslaget tillföra värde till portföljen som helhet.

Utnyttjar man värdepappersbelåning är också det ett argument, eftersom Captor Iris ökar ditt belåningsutrymme för portföljen, medan enbart bolån inte gör det.

Jag har själv ett stort bolån, och jag ser inga konstigheter att investera i en allvädersportfölj samtidigt.

Inte ens Trump kan slå systematisk ombalansering :wink: Jag tvingades själv fylla på andelar i förrgår till kursen 77,02 (vilket verkligen tog emot även för mig):

11 gillningar