Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Instämmer fullt i din analys. Gissar att du känner till att aktiedelen i min Avancerade portfölj redan är uppdelad i just värde vs. momentum/kvalitet.

Här är en fin graf från Dimensional som tydligt visar hur värde- och kvalitet-/lönsamhetsfaktorn överpresterar vid olika tidpunkter i börscykeln, vilket gör att faktorerna kompletterar varandra. Kvalitet/lönsamhet är starkt korrelerat med momentum, eftersom lönsamheten extrapoleras in i framtiden, medan värde mer handlar om tillgångar “här och nu”.

Jag skrev ett inlägg om detta i en annan tråd nyligen också, där jag även gjorde ett backtest för att illustrera hur en 50/50 momentum/värde-portfölj slår en marknadsviktad:

Som du ser har jag dock valt Avantis fond AVWS (small cap value) istället för iShares Edge World Value (large cap value), eftersom jag tycker att kombinationen XDEM (large cap momentum) + AVWS (small cap value) ger en elegant riskspridning mot olika ändar av spektrumet.

Jag har också BHMG, helt enkelt eftersom det är den som går att handla på Nordnet. Det var dock lättare att få tag på historiska dataserier för BHMU som användes i mina backtest. Handlar du via någon annan plattform?

I mina ögon är det hugget som stucket vilket man väljer, det som skiljer verkar bara vara valutaexponeringen mot GBP vs. USD. Valutarisken verkar faktiskt vara reell om man tittar på historik och t.ex. konverterar BHMG till USD, så det verkar som att den underliggande exponeringen mot Brevan Howard Master Fund är valutasäkrad. Med kniven mot strupen hade jag valt BHMG över BHMU i dagsläget, eftersom dollarn ter sig vara mer övervärderad än pundet, men det är bara spekulation.

Mitt första intryck: :exploding_head: :exploding_head: :exploding_head:

Det går såklart bra att posta uppdateringar kring appen i denna tråd, men är du säker på att du inte ska starta en egen för att få mer uppmärksamhet? Detta är ju helt fantastiskt, och dessutom ett extremt pedagogiskt sätt att visa hur marknadsvikt faktiskt inte alls är agnostiskt utan gör en mängd implicita antaganden.

8 gillningar