Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Precis, vanliga Lynx jag syftade på. Kanske ställer till det lite med rebalanseringar, men då kan man ju använda Dynamic.

Har svårt att bedöma hur stor andel av Lynx fond som faktiskt ligger i trendföljande modeller, men verkar som majoriteten ligger i det i alla fall:
(Edit, såg att deras VD svarat på det i inlägget ovan nu, hittade även i senaste halvårsrapporten

Programmet är helt systematiserat och en portfölj av ett 40-tal olika modeller viktas till en total portfölj. Modellerna analyserar marknadsrörelser och förändringar i ekonomisk data i syfte att skapa en portfölj anpassad för den rådande marknadssituationen. Lynxprogrammet använder två huvudtyper av modeller: trendföljande och diversifierande modeller. Avancerade trendföljande modeller utgör den dominerande delen av risktagandet. Dessa identifierar trender på de finansiella marknaderna och investerar i trendens riktning. Diversifierande modeller utnyttjar andra signaler än trendriktning när de tar positioner. Här finns exempelvis modeller som använder maskininlärningsteknik för att förutse icke-linjära komplexa makroekonomiska obalanser, och systematiska makromodeller som använder ekonomisk makrodata för att prognostisera framtida avkastningar.

Hur gör du bedömningen att Lynx håller måttet men inte SEB?

Ska se om jag kan hitta vart jag läste det.
Hittade nu @Zino i årsberättelsen 2022:

2 gillningar