Tack så mycket för backtestet!
Jag har försökt väga in valutaeffekter själv, men har mest fått gå på känsla efter att okulärt jämfört grafer, vilket har känts väldigt oexakt!
En sak jag har tänkt på gällande valutor är att de också kan placeras i tillväxt-inflation diagrammet, spontant enligt mig bör de ligga enligt följande:
De tillgångar som är på samma halva av diagrammet som USD vill man helst att de ska påverkas av valutarörelserna hos USD, och de på samma halva som SEK vill man helst ha hedgeade i sek. Detta för att få maximal inbördes volatilitet hos tillgångarna. Tillgångar man främst vill hedgea i SEK blir råvaror, aktier och företagsobligationer. Och tillgångar man helst vill ska påverkas av usd-valutarörelserna är guld och volatilitet om man vill äga det.
Många tillgångar finns inte hedgeat till sek, men vissa finns, till exempel företagsobligationer via captor. Angående aktier är detta ett argument för extra homebias, eftersom man då inte påverkas av USD kursrörelser. Eventuellt kan även tex norskt index övervägas då nok är på samma halva av diagrammet som sek och dessutom innehåller en del råvaror.
Det är mina ovetenskapliga tankar på temat. Åter igen, tack för allt!