Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Stort tack, @Zino !

Trevligt att dina nya backtester tyder på att man ska dra ner på tillgångar som jag känner skaver lite i min portfölj. Det hade varit lite trist om det visat sig att jag borde köpa ännu mer hokus pokus.

Jag ser verkligen fram emot ditt uppdaterade portföljförslag.

Personligen kommer jag nog börja grubbla på om jag ska ta bort stil helt i min portfölj. Avsaknad av ränterabatt på de tillgångarna gör att skillnaden kanske inte blir så stor för oss som kör med belåning. Och mer pengar i andra tillgångsslag gör att det blir lättare att nå upp till minimicourtaget och därmed lättare att hålla portföljen i balans.

4 gillningar

Fantastiskt vilket arbete du lägger ner och jag tackar ödmjukt för att du delar dina insikter.

Kul och skönt att se att den portfölj jag håller nu får stöd och inte är riktigt så riskabel som jag trott. Jag har ju en alla väder portfölj som i allt väsentligt har mycket stora likheter med ditt avancerade förslag. Och likheten med ditt nya förslag är också stora. Eftersom jag dragit ner på just Volatilitet, stil och räntedelen till förmån för mitt (medvetet mer riskfylda) större innehav i Miners.

Jag har periodiskt hållit mer ETF guld, och framför allt guld och Silver Miners (Vilket väl måste motsvara råvaror om än inte helt?) än vad du haft i dina exempel portföljer. Jag har dock inte haft det stöd för varför det skulle vara korrekt med en större andel Guld, som värdebevarare vid kris eller shock som du nu levererar.

Jag tycker fortfarande det känns som en god ide att ha lång volatilitet, och får ta och läsa på en runda till kring saken. Men jag förstår det du skriver ovan som att det framförallt är den mycket starka kopplingen till dollar som gör att Amundi helt enkelt då inte levererar vad du tidigare hoppats på. Frågan är då om man kan hitta någon annan lösning än bara guld, och det faktum att vi lever med SEK som hedge mot oväntade chocker.

En del som förvånar mig i ditt nya förslag är den jämförelsevis stora / större allokeringen i Företagsobligationer; det får du gärna kommentera och utveckla.

3 gillningar

Jag vill också stämma in i hyllningskören. Tycker detta är den bästa tråden på forumet alla kategorier . Tack!

1 gillning

En kommentar kring din nu mycket större andel guld.

För egen del har jag resonerat som så att jag uppskattat att ha Volatilitet, som en “hedge” mot att Guld så att säga lever sitt eget liv och att jag genom att ha en mycket stor andel Miners blir extra exponerad om guld skulle vända neråt och falla långsiktigt och det sammanfaller med en systemkris som också får räntor och börsmarknaderna i en nedåtgående trend.

Därav har jag just nu en relativt lägre andel guld ETF då jag har stor andel guld miners.

Frågan är då helt enkelt om jag tänkt fel där, och Amundi Volatilitet inte ger mig den effekten jag tänkt mig.

Skulle vara intressant att jämföra Golden Butterfly i SEK mot Grundportföljen i SEK. Undrar om det är så stor skillnad på dem.

4 gillningar

Håller med om att detta är en extremt värdefull tråd, även om jag inte skulle använda mig utav en allvädersportfölj i nuläget, det kanske kan bli aktuellt i en stay rich fas :slight_smile:

1 gillning

Tack så mycket för backtestet! :pray: Jag har försökt väga in valutaeffekter själv, men har mest fått gå på känsla efter att okulärt jämfört grafer, vilket har känts väldigt oexakt!

En sak jag har tänkt på gällande valutor är att de också kan placeras i tillväxt-inflation diagrammet, spontant enligt mig bör de ligga enligt följande:

De tillgångar som är på samma halva av diagrammet som USD vill man helst att de ska påverkas av valutarörelserna hos USD, och de på samma halva som SEK vill man helst ha hedgeade i sek. Detta för att få maximal inbördes volatilitet hos tillgångarna. Tillgångar man främst vill hedgea i SEK blir råvaror, aktier och företagsobligationer. Och tillgångar man helst vill ska påverkas av usd-valutarörelserna är guld och volatilitet om man vill äga det.

Många tillgångar finns inte hedgeat till sek, men vissa finns, till exempel företagsobligationer via captor. Angående aktier är detta ett argument för extra homebias, eftersom man då inte påverkas av USD kursrörelser. Eventuellt kan även tex norskt index övervägas då nok är på samma halva av diagrammet som sek och dessutom innehåller en del råvaror.

Det är mina ovetenskapliga tankar på temat. Åter igen, tack för allt!

4 gillningar

Om man får haka på och önska sig ett backtest tycker jag att det skulle vara intressant att se vad som händer med den ultimata allvädersportföljen om man utesluter tillväxtmarknader.

1 gillning

Stort tack för feedback allihop, kul att ni också tycker detta är intressant! Eftersom de flesta verkar instämma i mitt förslag har jag uppdaterat mitt första inlägg:

• Uppdaterad text om volatilitet i del 2
  • Ny allokering i del 3a (en för portföljer i USD/EUR, en för SEK)
  • Nya backtester i del 3b
  • Nytt portföljförslag i del 4

Sedan förra inlägget har jag testat att ta hänsyn till att en betydande del av min avancerade portfölj är valutasäkrad/denominerad i SEK, närmare bestämt ca 35% i portföljförslaget i del 4. Såhär ser backtestet ut för olika andelar SEK-tillgångar i portföljen:

Vi ser att “sweet spot” för SEK-tillgångar ligger kring 45-55%, med helt fantastiska siffror (CAGR 8,73% med Sortino 1,88), långt bättre än portföljen i USD! Detta förvånade mig verkligen. Ett riktmärke ter sig alltså vara att ungefär hälften av portföljen bör bestå av SEK-tillgångar för högst riskjusterad avkastning.

I praktiken är det svårt att komma upp i så hög andel SEK-tillgångar, samtidigt som man bevarar en diversifierad portfölj. Dessa SEK-tillgångar är med i nuvarande portföljförslag:

• Kvartil Investmentbolag+ Calculus 2,5%
  • Aktiespararna Småbolag Edge 2,5%
  • Captor Iris Bond 4,5%
  • Captor Aster Global High Yield 8,0%
  • Danske Invest Globala Realräntor SEK h 4,5%
  • Lynx/Lynx Dynamic 13%
  • (Liten del i XDEM + JPGL + ZPRX, men det är försumbart, <1%)
  • Summa: 35%

För att komma upp i >45% skulle det rimligaste vara att:

• Ta bort råvarucarry och ersätta med mer Lynx
  • Ta bort EM-fonderna eller SCV-fonderna och ersätta med mer Sverigefonder

Det är absolut möjligt att göra, men personligen är jag orolig att man förlorar alltför mycket diversifiering. Dessutom presterade även 35% SEK-tillgångar väldigt bra. Hur tänker ni?

Svar på era kommentarer:

Lynx är godkänt för ränterabatt, räcker det inte med att ta bort råvarucarry isåfall?

Först och främst för att det ger fin balans med statsobligationer/företagsobligationer/realränteobligationer/råvaror i lika andelar, eftersom de trivs bäst i olika kvadranter. Sedan även för att det är ett offensivt tillgångsslag som presterar när USD försvagas, vilket SEK-portföljen behöver.

Absolut, även guld har historiskt fallit under börskrascher när riskaptit minskar och riskpremier för alla tillgångsslag ökar. Teorin är ju dock att SEK försvagas vid just dessa tillfällen.

Graf grundportfölj (SEK) vs Golden Butterfly (SEK)

Bra visualisering! Jag håller med i dina tankar, men som jag skriver ovan tycker jag det är svårt att klämma in t.ex. ytterligare home bias utan att offra alltför mycket diversifiering. Råvaror hade jag väldigt gärna SEK-hedgeat, men det känns tyvärr osannolikt att en sådan produkt kommer lanseras.

EM är faktiskt inte med i nuvarande backtest, utan det är bara amerikanska aktier. Att finslipa aktiedelen är något jag kan jobba med i framtida backtests, men det är väldigt svårt att hitta faktorviktade aktiedata för EM.

Dessutom tror jag bara att det hade gjort marginell skillnad i backtestet att byta ut 5% av portföljen (EM-aktier) mot en annan, relativt högt korrelerad tillgång (DM-aktier).

9 gillningar

Fantastiskt intressanta resultat!

1 gillning

Super! Vet ni om det finns ett ETF alternativ för stil / Lynx Dynamic?

1 gillning

Mycket intressant, att Volatilitets tillgång inte behövs gör saken bättre för mig då en sådant produkt inte finns hos SHB.

Om du har tid och lust vore det intressant att veta hur en portfölj med nedan redovisat tillgång presterar mot grund portföljen, den avancerade portföljen, 60/40 portfölj och golden butterfly i SEK. Alternativ om du kan guida mig med vilka index eller tillgångsslag jag ska mata in i PV för respektive del och hur jag ska ställa in att portföljens tillgångar är till 45% i SEK.

Tillgångsslag Index i PV Allokering Valuta
Globala aktier VTSMX 24%
SCV VISVX 8%
Momentum aktier ? 3,5%
Svenska småbolag ? 4,5% sek
Stil ? 20% sek
Statsobligationer Captor Iris ? 20% sek
Guld GLD 20%
Den totala SEK tillgången är på 45%

Ja, det är nog jag som greppar halmstrået och inte tänker efter ordentligt när jag får chansen att kasta ut något jag känner mig lite obekväm med. Lynx Dynamic har ju 80 % belåningsgrad på Nordnet, så sannolikt skulle effekten bli att pengarna till stor del i stället hamnar i värdepapper med lägre belåningsgrad.

Jag ser att du har återgått till UEQC från UEQV i ditt portföljförslag. Hände det i senaste uppdateringen av portföljen?

1 gillning

*Edit: Glömde skriva att jag kollade igenom alla ETF:er under kategorierna Alternativ, Bland, och Övrigt men såg ingen vidare korrelation med Lynx dynamic hos någon av dem (visuellt).

I första inlägget skriver Zino att Carry är en typ av stil.
Dessa fyra carry-ETF:er finns hos Nordnet men de beter sig väldigt olika Lynx dynamic:

UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF (hedged to EUR)
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry Ex-Agriculture SF
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry Ex-Agriculture SF (hedged to EUR)

2 gillningar

Jag har tyvärr inte lyckats hitta data för alla specifika fonder som används i portföljen, ex. svenska faktorviktade småbolag eller svenska stats/bostadsobligationer, så man får helt enkelt använda amerikanska motsvarande tillgångar som proxy, och betrakta dem som “valutasäkrade” SEK-fonder, genom att inte applicera någon USD/SEK-konvertering. Det blir inte perfekt, men resultatet är tillräckligt nära.

Du kan se vilka tickers jag använt i mitt första inlägg del 3b. VTSMX är amerikanska aktier, inte globala. För CTA finns AQMIX på PV, men jag har lagt in SG CTA index för längre historik, se mitt tidigare inlägg. För konvertering till SEK kan du ladda ner historisk USD/SEK-data (länk i mitt tidigare inlägg) och applicera på de tillgångar i portföljen som inte är SEK. Det krävs lite pillande på PV och i Excel, men är inte rocket science.

1 gillning

Ja precis, Lynx är long-short momentum, de 4 ETF:er du länkar till är long-short råvarucarry.

Tyvärr, men jag hoppas verkligen att det kommer inom en snar framtid. Finns flertalet på amerikanska ETF-marknaden.

Ja, det har varit fram och tillbaka. Senast hade jag både UEQC och UEQV för att inte komma upp i 10% för ett enskild värdepapper (Nordnets regel för att få maximal utökad belåningsgrad), men i och med att jag minskade stil från 30% till 20% behövs inte längre detta.

1 gillning

hej Zino,
Kunde man tänka sig att denna long/short fond från DNB vore nåt att ha i samband med Lynx eller rentav ersätta denna, eller är volatiliteten för ringa för detta ändamål?

Note to self: jag har nog egentligen själv svaret: 1) DNB’s fond handlar endast aktier 2) Volatititeten är för låg för att utgöra ett vettigt komplement som alternativt tillgångsslag till övriga.

Tråkigt att det inte finns någon ETF som vi kan nå från Sverige.

hittade detta på en norsk sida för just TMT Long Short:

• Volatilitet 1 år5.14 %
  • Volatilitet 3 år9.38 %
  • Volatilitet 5 år10.03 %
  • Volatilitet 10 år8.45 %
2 gillningar

Den fonden liknar den svenska fonden Alcur, som nämnts tidigare i tråden. Problemet med sådana long-short aktiefonder är främst att förvaltningen är aktiv och subjektiv, och baseras på förvaltarnas förmåga att stockpicka. Metodiken är således en “black box” och vi kan därför inte avgöra hur/om fonden hade platsat i portföljen. Jämför Lynx, som har en tydlig och vetenskapligt baserad metodik (long-short momentum).

Jag kan gissa att TMT och Alcur skulle kunna vara substitut för long-short värde (den historiska utvecklingen passar med det), men jag har ingen aning.