Nu närmar sig portföljen i tråden gradvis den jag satt ihop på flera sätt.
15%svenska småbolag (1 bred, 1 tillväxt och 1 kvalitet)
10% svenska större bolag
5% guld
5% commodity carry
5% lynx dynamic
5% SEB Asset Selection C H-SEK
10% amundi vol
40% global (20% index, 10% kvalitet och 10% värde)
5% olja (genom en portfölj av 4 oljeaktier)
Jag har försökt från början ha mer SEK p.g.a. att jag uppfattat valuta svängningarna som för stora. En annan detalj är ju såklart att jag uteslutit räntor av flera skäl (inte nöjd med alternativen som finns, valutaeffekterna och urholkning av avgifter). Vill här också nämna att jag inte belånar portföljen och att den också småjusteras löpande.
Något som jag tänkt på med min portfölj som kanske kan hjälpa även i trådens är att SEB Asset Selection C H-SEK är som en kombination av lynx och en räntefond. Där en idé skulle kunna vara i enlighet med era resonemang om för mycket lynx att låta en del räntor och en del lynx ersättas av SEB Asset Selection C H-SEK.
Vad menar du med att SEB är en kombination av Lynx och en räntefond? Att den “har en bas av penningmarknadsinstrument som genererar avkastning motsvarande riskfria räntan”, som det står i fondbeskrivningen? Det är ingenting unikt för SEB, det är så alla förvaltare (inkl. Lynx) gör med pengarna som används som säkerhet till terminerna som används i fonden. Eller syftar du på något annat?
Intressant portfölj som alternativ till grundportföljen. Med 1,5 belåning och utan räntorna, låter det volatilt va min spontana tanke.
Sen testade jag i portfoliovisualiser (bara från apr 2022 tyvärr) och då ser jag att standard avvikelsen va 9% mot 12% för min egen under samma period (obelånad). Även en 60/40 portfölj hade 12% stdav och Sp500 20% under samma period.
Jag förvånas hela tiden hur olika tillgångar beter sig när de sätts ihop som portfölj.
Enligt mitt egna primitiva backtest så har det inte varit speciellt volatilt faktiskt.
Mellan 2006-2023 hade portföljen en stdd på 8,17 enligt mina beräkningar
Jag har öppnat båda databladen i olika flikar och växlar fram och tillbaka. Det enda som mina halvblinda ögon ser flärpar är sista bokstaven i namnet samt avgiften.
Olika startbelopp, enligt morningstar 10 MSEK i andelsklass B. Det är ganska vilseledande att exemplet om fondens utveckling i faktabladet utgår från en investering på 100 tkr.
Efter årsskiftet påbörjade jag min ISK-flytt från Avanza till Nordnet, men det dröjde ända till mitten av februari innan alla fonder och ETF:er var på plats. Parallellt skickade jag in ansökningar om värdepapperskredit och under mars ökade jag portföljens belåning enligt Nordnets förmånligare villkor.
Nu känner jag äntligen att portföljen är tillräckligt nära ett acceptabelt tillstånd för att presenteras på Shareville:
Notera dock att grafen är riktigt ful eftersom fonderna flyttades över hipp som happ. Det konstiga fallet i januari stämmer inte, vilket gör att siffrorna för utvecklingen i år är helt fel. Väldigt tråkigt att det ser ut så nu, men spelar mindre roll i långa loppet.
Hur kommer det sig att du har silver och extra china i portföljen? Känns inte som att den representerar allt det fina arbetet du lagt ned i den här tråden.
@ Zino
Jag tycker du gjort ett fantastiskt jobb med denna tråd och allt arbete du lagt ner.
Men…
För en vanlig dödlig småsparare med begränsad kunskap (jag) skulle en liknande portfölj på Kiwitrader vara lättare att bara följa och kopiera. Utan belåning då om jag förstått det rätt.
Hursomhelst, stort tack för ditt idogna arbete med detta.
Går säkert någorlunda att skapa en tillräckligt bra nära nog portfölj på Kiwitrader, Speciellt allteftersom de tar in mer ETF och annat. Vad tror du, @Zino - det som saknas som mest är väl något som kan ersätta Lynx och en bra råvarufond…
Det finns flera anledningar till att min faktiska portfölj avviker från mitt portföljförslag i tråden.
Den största anledningen är att tråden uppdateras oftare med nya insikter än min portfölj hinner med. Eftersom jag handlar med mycket ETF:er vill jag inte peta för mycket, utan väntar generellt till en ombalansering innan jag säljer av. Därav ligger det några “gamla” fonder kvar och skräpar.
Den andra anledningen är att jag anpassar portföljen något efter egna preferenser, precis som jag uppmanar er alla att göra. I nuläget innefattar det främst:
Övervikt EM/Kina i aktiedelen pga extremt låga värderingar, på nivå botten-av-finanskrisen-2008, kombinerat med extremt pessimistiskt sentiment (se bara alla inlägg i forumet senaste året om att utesluta EM). Historiskt har denna kombination lett till påtaglig överavkastning. Jag vet att detta riskerar att göra många upprörda, men jag vill poängtera att investering och politik är vitt skilda ämnen för mig. Läs gärna Ray Dalios korta artikel på ämnet som publicerades igår: Why I invest in China - LinkedIn
Silver och gruvbolag utgör 30% av min guldallokering, för att få upp volatiliteten eftersom de kan ge “hävstång” på guldet.
Liten position mini futures för att skydda mot stärkt SEK under resterande 2024, eftersom både USD/SEK och EUR/SEK är på historiskt höga nivåer.
Notera dock att huvuddragen och den övergripande tillgångsfördelningen i portföljen absolut följer de principer jag lägger fram i denna tråd. Det är dessa grundprinciper som jag förespråkar, inte min subjektiva marknadstro.
För mig faller tyvärr Kiwi på 1) utbudet (saknas managed futures, carry, bra råvarufond, flertalet faktorfonder, m.m.) och 2) avsaknad av belåningsmöjlighet.
Men jag tycker att det är en aktör med stor potential och håller ögonen öppna ifall situationen förbättras
Håller med för all del. Nicholas’ portfölj är en bra kandidat. Annars har ju @Andre_Granstrom 2 st. allvädersportföljer (också på Kiwitrader). De med är intressanta tycker jag. Kanske intresserade skulle rekommenderas att följa vardera med 50/50 split
Först och främst, tack för en superintressant tråd! Jag har kikat in sporadiskt under en längre tid, och i januari fick jag äntligen tummen ur och startade min egen variant på allvädersportfölj. Målet var en slags hybrid mellan grundportföljen och den avancerade, med “jämna” fina siffror och med lite blandat valutasäkring/inte. Så här blev det:
Aktier, 15%, Länsförsäkringar Global Index
Aktier, 10%, PLUS Allabolag Sverige Index
Stadsoblig., 10%, iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF
Stadsoblig., 10%, Captor Iris Bond A
Realränta, 10%, UBS ETF (LU) Bloomberg TIPS 10+ UCITS ETF (USD) A-dis
Realränta, 10%, Danske Invest Globala Realräntor SEK h
Guld, 15%, Xetra-Gold
Volatilitet, 10%, Amundi Fds Volatil Wld A USD C
Stil, 10%, Lynx Dynamic
Feedback är välkommet, men mest vill jag fråga om en figur i trådens första inlägg där det står följande:
1: Bör bytas mot inflationsförväntning när 10-års realräntenivå<-0,5% (återställ när >+0,5%)
2: Bör bytas mot kort duration (<1 år) när 10-års realräntenivå<-0,5% (återställ när >+0,5%)
Nu till frågan: Jag tror inte jag kommer orka hålla på och ändra målfördelningen beroende på realräntenivån. Hur dåligt är det om jag inte gör det? Om det är dåligt, har ni nån bra justering som passar en latmask bättre?
Det är helt okej att skippa. Backtesterna för grundportföljen applicerar inte denna timingregel.
I övrigt ser din portfölj fin ut! Men läste du mitt inlägg med backtester i SEK? Förutsatt att du investerar i SEK så bör din riskjusterade avkastning bli bättre om du byter ut Amundis volatilitetsfond mot guld.