Vad skulle du göra om du hade 1 miljard?

Säg att du hade fått den otroliga summan 1 miljard in till ett företag du äger själv. Du har gjort det rätta med att inte berätta för någon, väntat ett tag innan du börjar använda pengarna så det har nu gått några år sen du fick summan. Du har tagit utdelning från företaget och hunnit unna dig allt det där du alltid drömt om. Bättre hus, resor, ny bil osv.

Du sitter nu med runt 1 miljard investerat på olika sätta. Vi kan nog säga att du har en garanterad avkastning på 50m om året. Du behöver uppenbart inte jobba en dag mer i ditt liv men vad gör du sen med ett sådant kapital?

Köper en ny koenigsegg varje år? Skänker allt överskott till välgörenhet? Samlar pengarna på hög för att bli dollarmiljardär?

8 gillningar

Skulle nog starta en stiftelse för människor som har det ekonomiskt tufft på grund av handikapp och sjukdom.

Sen en stiftelse riktat mot att rädda gamla ödehus.

Skulle troligen inte investerat pengarna på börsen, utan hitta en plats med lite avkastning med väldigt låg risk.

Först skulle jag lägga om min budget så mer läggs på min familj, mat, umgänge och hälsa.

Men skulle nog välja bo kvar i samma hus där jag bor idag, men flytta till en större lägenhet. Finns upp till 5or! :blush:

Sen låta bygga uteplats med tak och fin plattläggning på min kolonilott! :raised_hands:

28 gillningar

Samma som nu, ingen skillnad.

3 gillningar

Skulle inte förändra så mycke av äns egna liv då… Som andra ovan nämnt typ avkastningen används till bättre behövande… Typ som nobelstiftelsen pengar…

3 gillningar

Så du skulle sätta det i globalindex fond eller på lysa (Undrar om de skulle ens ta emot så mycket :slight_smile: ) sen se det växa utan att använda pengarna/avkastningen till någonting?

Startat ett flygbolag och blivit miljonär. :rofl: (ref Rochard Branson)

Nej, jag skulle nog bränt en summa på familjen, typ 25 mille kanske, bara för att säkra upp ett bekvämt liv med boende, skola (utomlands), sjukvård för resten av våra liv osv…

Resten hade jag nog satt i en global indexfond och skänkt 4% till välgörenhet via en stiftelse eller vad som nu är bäst.

2 gillningar

Skulle antagligen blivit extremt paranoid, så skulle väl bygga en stor herrgård, med massor av mark/skog som jag skulle murat in. Där hade jag levt mitt liv som en eremit. Rik på pengar, fattig på livet.

Nej, men när tillräckligt med pengar var avsatt i investeringar, hade jag letat efter lokala företag att investera i kanske.

8 gillningar

Jag hade definitivt skaffat fast hemhjälp och andra former av praktisk avlastning, tex nån som sköter ens garderob och planerar mat. Så skönt att slippa det praktiska!

3 gillningar
  1. Donera en jävla massa till Ukraina.
  2. Startat en rad non-profits för att hjälpa folk.
  3. Investerat resten i väntan på fler bra idéer.
  4. Ängnat all min tid åt familjen och mina olika hobby projekt.
10 gillningar

Jag hade sålt bilen och huset från trådstarten och istället flyttat till en stor lägenhet i innerstan med egen terrass och bra tillgång till kollektivtrafik.

Sedan hade jag finansierat klimataktivister. Betalat deras flygblad, annonser, bussresor, rättsprocesser mot förorenare, osv. Hade anställt en person till att sköta allt det administrativa.

9 gillningar

Utbildat mig mer inom hund och köpt något riktigt fantastiskt ställe att ha sanctuary för hundar och ev andra djur som behöver. Anställt fina människor som hade fått grym lön och bra villkor.
Byggt en stor inomhusträningshall.

Hade kanske fortsatt vara lite narkosläkare som “hobby” om det hade funkat.

13 gillningar

Sign me up! :raising_hand_man:

2 gillningar

Köpt skog och sen pysslat med den på heltid.
Ha ett litet sågverk, snickeri och verkstad för att pyssla med diverse projekt.

Ha alla bokstäver på körkortet.

Lejt bort matlagning och städning som inte är någon favoritsyssla.

Varit aktiv i diverse föreningar som stöttar de som har en mer utmanande vardag.

9 gillningar

hade jag en miljard skulle jag nog inte hänga här och läsa trådar om “hade jag X antal kronor”

3 gillningar

Hade sponsrat damallsvenskan för att hjälpa svenska lag att klara sig ute i Europa. Kanske gått in som huvudsponsor för ett lag. Hade även startat någon form av stiftelse för breddverksamheten och sportens eldsjälar.

6 gillningar

Hade nog gjort som de flesta som plötsligt får ”för mycket” pengar, dvs köpt beroende framkallande substanser och hyrt in personer som bejakar ens sexuella drifter.

Tror även jag köpt en stuga (läs hus) vid en sjö.

1 gillning

Inte? Jag hade nog funderat på det Indexqueen skrev. Vad är det jag missar trots alla pengar? Därför hade jag läst här ändå.

Vad hade du gjort för att undvika ett fattigt liv? Jag tänker att man lätt blivit en klisché av en nyrik människa i början. Sedan hade man insett att materiella tillgångar har begränsat inflytande över lycka.

Man hade börjat söka utmaningar och försökt utveckla sig själv. Och blivit deprimerad om man inte lyckas med det. Men som sagt: Vad har du för väg till ett rikt liv? Jag tänker:

• Konst. Uppleva eller skapa själv
  • Närhet och socialt sammanhang
  • Så bra fysisk hälsa som möjligt.
1 gillning

Jag skulle investera 50% på bitcoin och 50% på Storskogen

Hade antagligen sovit väldigt dåligt om natten :scream: :crazy_face:

1 gillning

Du vill bli miljonär istället alltså?:joy:

5 gillningar