Hur skulle man investera 1 miljard?

I diskussionen om större summor så nämnde Jan att han skulle investera stora summor likt han gör nu. Detta fick mig att fundera på hur man faktiskt skulle göra för det känns inte helt rätt att bara placera pengarna i en global fond och sedan försöka sova gott.

Tänker man vill ha det enkelhet, säkerhet med låga avgifter där avkastningen inte är det viktigaste vilket ledde mig till följande uppdelning:

• 20% Avanza 5 st global fonder
  • 20% Nordnet 5 st global fonder
  • 20% Lysa 100% aktier
  • 15% Bank Obligations portfölj (2 år+)
  • 10% Bank låst 12 månader ränta
  • 10% Bank låst 6 månader ränta
  • 5% Rörlig ränta

Detta innebär att man I stora drag har en 60/40 portfölj, där investeringarna är spridda över flera olika institutioner och flera fonder för ökad riskspridning. Varje global fond hos varje institut får 4% av det totala beloppet. Totalt 8% om man använder samma global fonder med Avanza och Nordnet.

Avanza, Nordnet och Lysa använder alla olika bolag för kapitalförsäkringar för att minska den risken.

Obligationsportföljen är avsedd att minska risken jämfört med långa räntefonder, eftersom värdet kan minska när du tänker ta ut pengarna. Genom att hålla obligationerna till förfall undviker man den risken.

Ser det som svårt att få till någon av allvädersportföljerna för de blir komplexa och mängden du behöver stoppa in kan vara hela dagsomsättningen I en fond. Behöver du sen lämna fonden kanske det inte går.

Hur tro ni att ni hade investerat stora summor?

1 gillning

Ett antal global/sverigefonder fördelade på så många banker som möjligt. Bryr mig inte om allvärders.

En miljard är vanvettigt mycket pengar.
Tänk er att du har en miljard i 1000-lappar i en hög hemma (alltså helt utan avkastning). Då kan man ta en 1000-lapp om dagen och göra av med i 2737 år :scream:
Med 1% avkastning så är avkastningen 27400kr om dagen!

9 gillningar

Sparkonto med ränta. Säg att få får 3 % ränta på ett sparkonto, det betyder drygt 1 500 000 i månaden efter skatt.

Money Money Money

6 gillningar

En enda stor guldtacka sen hyvla av lite varje månad :crazy_face::crazy_face:

5 gillningar

Hänger inte riktigt med på vad du menar här. Om vi tar en enkel permanent portfölj som exempel (25% aktier, 25% långa räntor, 25% korta räntor/bankkonto, 25% guld) så kan du dela upp vardera tillgångsslag i flera olika fonder (ex. aktiedelen i flera globalfonder, guldet i flera ETC:er/fysiskt, osv.), precis som du föreslår att dela upp aktierna och räntorna i ditt eget portföljförslag? Antalet fonder/institutioner behöver inte bli högre än i ditt förslag.

För mig vore det solklart att investera en så stor summa pengar i en diversifierad allvädersportfölj.

3 gillningar

Om jag av nån anledning skulle behålla alla pengar själv så hade de åkt in i en så bred allvädersportfölj som möjligt med flera olika tillgångsslag.

4 gillningar

Jag hade börjat med att försöka se vilket problem man försöker lösa. :see_no_evil:

Därefter samma lösning som jag brukar tjata om. Kombination av aktieindexfond och räntefonder.

Vet om en investerare som har 9-siffrigt belopp på fondrobot, så jag tänker borde fungera även för mig.

9 gillningar

Jag hade investerat i en bättre värld.

Alltså olika projekt som gör livet bättre för andra människor.

Ialla fall 90%. Vad skall jag med så mycket pengar till och om jag nu skattar på kapitalvinsten, vad skall (S)taten med de pengarna till.

Resterande 10% hade jag nog fördelat som Jan beskriver.

7 gillningar

Alltså en miljard är ingen seriös summa. Vem har det i likvida medel? De flesta förmögna äger ju företag, inte pengar i form av placeringar.

Med en miljard tror jag det skulle bli problem med att hitta banker som tar emot pengar. På sparkonto är ju insättningsgarantin på 1 mkr. Troligen skulle du behöva köpa papper direkt, exempelvis aktier eller räntor från Riksbanken. Sedan fysiska fastigheter. Fysiskt guld. Tavlor. Etc.

1 gillning

Tänker på din avancerade allväders men bara med guldet fungerar det inte som jag ser det. De största har en dagsomsättning på några 10m och skulle du ta in total 250m i dem så vet jag inte vad som händer. Men mer viktigt är vad som händer den dagen du vill ta ut det, klara de av det? När du väl vet det så är det försent om det inte fungerar.

Därav tanken med en mer vanlig 60/40 som endast sitter på aktier/räntor. På flera ställen och flera olika sätt.

Tycker du inte risken är lite hög för det? Vad händer om det bolaget går omkull för, i värst fall, de har svindlat bort pengar (se wirecard). Går de bara omkull så har man förhoppningsvis pengarna några veckor senare men det skulle vara en jobbig tid innan det var utrett. Tänker man behöver sprida ut pengarna.

1 gillning

En räntetrappa med 1 miljoner kr bundet på 1 år, lika mycket till bundet på 2 år, osv upp till 10 år. Detta ger tillräckliga inkomster att leva på, med 1% av kapitalet. Sen kan det gå lite hur det vill med resten. Köpa bostad och sommarstuga. Kanske ha någon miljon i mellanriskhink på Lysa? En viss summa skulle jag köra eget bolag för, som kan gå hur mycket back som helst för det är ändå min hobby som jag gör vad jag vill med. Hur jag än slösar så kommer det sluta med 90% av pengarna som jag aldrig kommer kunna använda. De kanske kan liggabi globalindex och avkastningen kan få bekosta någon välgörenhet? Jag vet faktiskt inte. Det är absurt mycket pengar som jag aldrig någonsin kommer kunna använda.

Fråga notch som fick 18 miljarder för Minecraft eller spotify grundaren Daniel Ek som i dagarna sålde aktier för över 1 miljard. Skulle vara kul att veta hur de investerade pengarna.

Bankerna lär ta emot dig med öppna armar. Sätter du av en del i räntebärande hos dem så kan de tjänar miljoner även om de ger dig en bra ränta. Men som du säger så tror jag man skulle vilja köpa papper direkt, med andra ord sätta upp en obligationsportfölj hos banken.

Daniel Ek köper väl stål för pengarna?

Jag skulle stoppa 950 miljoner i en stiftelse, utse någon styrelse som fick sköta det, och sen glömma bort eländet. Jag skulle göra mitt bästa för att glömma att eländet någonsin hade passerat mina bankkonton.

En miljard är inte en rimlig summa pengar. Har man så mycket pengar, så handlar det mera om någon samlarmani. Ungefär som personer man läser om ibland som inte har slängt ett enda reklamblad eller tidning eller räkning de fått under femtio år, och som har tretton katter som vandrar runt mellan travarna.

1 miljon sekunder är 11 dagar. En rimlig tidsrymd. 1 miljard sekunder är 31 år. Det är substansskillnaden mellan 1 miljon och 1 miljard. Jag skulle behålla femtio miljoner, gå i ”pension”, hitta ett jobb jag älskar men som inte behöver ge mig någon lön, och sen leva så gott det går enligt mina principer tills Liemannen knackar på.

2 gillningar

Skaffa några bekväma bostäder med hög säkerhetsnivå, där man vill vara och får vara ifred. Samt försöka finansiera schyssta projekt som affärsängel samt göra bra donationer till ändamål som gör skillnad.

Med 1 miljon som max insättningsgaranti blir det många många banker att hålla reda på … :slight_smile:

Tänker på detta och det @Rikkitikkitavi skrev. Man får ju vara ordentligt säker på att man har rätt i vad som är “bra”.

Alla onda människor har väl haft föresatsen att förändra världen till det bättre? Bra idag är väldigt dåligt imorgon.

Vad är “bra” och är det rimligt att en person försöker göra världen “bättre” ur sitt snäva perspektiv?

Jag kanske fastnar i något slags moralisk relativism, slår det mig nu.

Företag är väl en form av placering? Alla är ju inte lättsålda, men ofta går det nog få ett hyffsat pris inom ett år i alla fall?

Jag menade att de har sina pengar bundna i det egna företaget, inte i likvida tillgångar som kan flyttas runt.

1 gillning

Det finns en enkel lösning.

Jag anställer en person som får 100 000 i månaden i lön för att göra det åt mig och har kul med resterade 1 400 000 kr.