Mmm lågt el högt 9-siffrigt? För det spelar roll, 10-siffrigt är en annan nivå och kan leda till volymproblem t.ex.
200 MSEK v 1 bSEK är en rejäl skillnad rent praktiskt, så tänker jag.
Jag hade köpt fastigheter för runt 100 miljoner till att börja med så då är bara 900 miljoner kvar.
Sen hade jag satt av 20 miljoner som jag alltid kan komma åt, men till så hög ränta som möjligt, 100 miljoner på 6 månader och 100 miljoner på 12-24 månader beroende på om jag får extra “betalt” för att låsa längre.
Resten i 5-10 olika globala aktiefonder som om teorierna stämmer ska ge mig bra avkastning över tid, mer pengar än jag har en chans att leva upp.
Går allt åt helvete så har jag mina 220 miljoner och mina fullt betalda bostäder att leva på.
Förresten. Här är ett till tips på vad man kan göra från Louis CK. Vad sägs om att köpa alla byxor i hela världen?
All in på bitköjn som @Saihtam lärt mig! ![]()
Lägg allt på skattekontot och sov gott. ![]()
Jag tänker att det skulle ge ännu större anledningar till att helt undvika räntefonder, för vad är det man vill skydda sig emot, att man bara får en halv miljard efter en krasch på 50%?
95% i globalfonder för mig och 5% i krypto.
Givetvis skulle jag förhandla fram bättre avgifter för fonderna också.
Om jag kunde vara anonym skulle jag skänka pengar till random saker. Taxifiket i grannhuset, så att man alltid kan få billig grötfrukost och snutkaffe. Bra konsertlokaler. Nya lokaler till stans minsta sportklubb. Sånt som gör folk glada.
Jag skulle lägga majoriteten i en stiftelse för välgörenhet, kanske något för demokrati, mot fattigdom, utrota malaria, och jobba lagom mycket där.
Behåller bara ngt dussin miljoner själv. Är man för rik blir man väl bara kidnappad.
Det är fortfarande sjuk mycket pengar. Frågan är om man hade tänkt så då eller hade man bara tänkt på att man förlorat 500m och ser att man aldrig kan få tillbaka dem och mått därefter? Förluster känns mycket värre än vinster. Vet inte om summorna spelar roll för de tankarna.
Med en 60/40 så minskar man den risken.
Du kan även fråga varför försöker du maximera dina pengar när du redan har så mycket så du inte bryr dig om du förlorar 50%? Kanske läge att göra något annat för dem då?
Frågan blir då hur du skulle investera dessa 900m+ i stiftelsen för att få en bra balans på avkastning och säkerhet. Kan du få en avkastning på 6% så kan du donera 54m om året. Mycket gott man kan göra för de pengarna.
Skulle köpt Amerikanska stadspapper för 95% av pengarna. Typ 3-månaders T-bills eller liknande, då behöver man inte oroa sig för likviditet eller att bli av med pengarna i nån bank krasch.
Med 5% skulle jag försöka gå in som delägare i nått intressant tech startup bolag där jag kanske också kan “jobba” ![]()
Skulle nog kollat på att köpa mark också med den summan, kanske försöka sikta på att äga 10% av Skandinavien, eller mer? Är ju en tillgång som alltid kommer ha stort värde.
Utöver allvädersportfölj då.
De rika jag känner som har riktigt stora summor pengar köper alla mycket mark. Vet att Göran Persson också försöker äga så mycket mark som möjligt, även Bill Gates äger flera procent av all mark i USA.
Jag tänker så redan idag och har även haft det tänket innan jag gjorde FIRE. Om man redan har mer än man behöver även efter en stor krasch så behöver man inga säkerhetslinor.
Det tänket leder också till större kapital så när kraschen väl kommer står man högre upp och faller därför inte lika långt ned som om man haft en defensiv portfölj som står längre ned redan innan kraschen.
Vad man ska göra med alla pengar är ett delikat problem men det hittar man säkert lösningar på. Välgörenhet till det man tror på är ett exempel.
Finns också personer som David Sinclair, Bryan Johnson m.fl. som satsar stora summor på att reversera åldrandet. Kostar pengar så några miljarder sitter inte fel. Vi kan bara spekulera om vad tekniken med AI kan leda till de kommande årtiondena.
Ge bra människor privilegiet att slippa dåliga människor. Genom lobbying, juridisk och politisk påverkan.
Verka för polarisering och segregation. Ordning och reda så folk kan känna sig trygga och glada igen.
Ordning och reda samt trygghet och glädje är viktigt.
Kan du utveckla hur polarisering och segregation leder till detta.
Segregation i form av “gated communities” kan kanske leda till ökad trygghet innanför grindarna.
Hur polarisering leder dit förstår jag inte.
Helt rätt infallsvinkel, annars är det helt omöjligt att svara på frågan.
Med såpass mycket pengar skulle jag nog få problem. Ena sidan: så pass stora summor pengar att även om mina investeringar faller med 95% så kan jag endå vara ekonomiskt oberoende livet ut. Å andra sidan, varför ta stor risk när spelet är vunnet?
Jag hade nog fått analysis-paralysis ärligt talat om man ska utgå från risk-perspektiv, utan lättare att sätta upp mål för pengarna. Ska Granström-släktet bli en dynasti, en liten ekonomisk makt i Sverige? Ska man personligen donera stora summor och försöka finansiera lösningar på de problem man brinner lite extra för? Ingen aning, och troligen helt omöjligt att svara på innan man ser de där summorna på kontot och beslutet faktiskt knackar på dörren ![]()
På vilket sätt skulle det vara en stor risk att vara fullinvesterad i börsen om man klarar en nedgång på 95%?
Beror väl på målsättningen. Säg att jag startar en stiftelse som ska finansiera forskning, som har ett behov av ett visst kapital varje år? ![]()
Intressant ide. Tråkigt med valutan just nu men en 5.25% i riskfriränta är inte fel. Undrar hur man skulle göra det. Igenom en obligationsportfölj med banken? Sen lär 3 månaders falla ner till närmare 2% om några år. Kanske bättre med 10 årig på 4.6%.
Med polarisering menar jag att man gör skillnad på rätt och fel, bra och dåliga människor. Först då kan man segregera grupperna så att de bra slipper de dåliga.
För att gagna resten av samhället och se till så förmögenheten inte ruttnar bort. Stötta forskning som du säger, eller bara låta alla utan pengar använda dem för att starta och driva framgångsrika företag.
Man kan väl ha 50-100 miljoner i madrassen. Men allt? Det äts upp enorma summor i inflation om man inte investerar eller tar någon risk.
Med 1 miljard skulle jag känna att den största risken att man tappar sitt ekonomiska oberoende är om man lägger allt i fiat (typ räntebärande papper). Att det förr eller senare kommer en total valutakollaps är inte helt osannolikt på lång sikt. Sådant har hänt förut och det kommer sannolikt hända igen.
Mindre risk med allt i globalfonder anser jag, men jag skulle diversifiera något. Skrev ovan 95% globalfonder och 5% krypto men skulle nog köra på:
92% globalfonder
5% krypto
3% guld
Tror man har power att förhandla med dem.