1 miljard är en himla massa pengar… Jag hade inte investerat någe utan levt loppan för pengarna…
Grovt räknat så räcker pengarna till att spendera mer än 55.000 om dagen i 50 år… Lika bra att använda pengarna till någe roligt istället för någon fond eller liknande… Då har man glädje av pengarna själv…
Det blev lite felräknat där av Vesuvio som tog bort sitt meddelande. Det blir en avgift på (1000000000*0.0033)/365=9041kr om dagen om du har det på avanza med 0.33% avgift. Då får man själv en 220’000kr om dagen om vi räknar på 8% avkastning.
Den lär du inte kunna förhandla ner mer än att du blir private banker på avanza. Men de lär inte kunna ändra avgiften den fonden tar ut bara för dig. Sen vill du ha allt det endast i en fond?
Om du investerar det och får 5% avkastning om året så har du 50m att spendera om året eller 130’000kr om dagen. Varför sätta det på ett 0 räntekonto och förbruka kapitalet när du kan använda avkastningen?
Sen hoppas jag att du inte skulle spendera 50m om året endast på dig själv utan som många andra hjälpa andra på olika sätt.
För att jag ser fiat som en högriskplacering i ett långt perspektiv. Valutor totalkraschar ibland och jag betraktar globala indexfonder som lägre risk för ett totalt haveri.
Yes, det är sant att på lång sikt så är nog 10/20/30-åringarna bättre investeringar. Skulle iof kunna köpa lite kortare TIPS typ 5-årig, så får man alltid inflationen + 2% (just nu)
Poängen med att köpa kortare är att de är extremt likvidia, det är i princip den djupaste och mest likvidia marknaden som finns. Ingen risk att man flyttar priset nämnvärt eller ens påverkar djupet i marknaden genom att plöja ner 1 miljard på en gång.
55.000 eller 130.000 kvittar för de är så stora belopp… Man behöver inte alltid ha avkastning när de handlar om så pass stora belopp, känns girigt att alltid maxa allt…
Fråga är varför vill du ge banken de pengarna? För sätter du det på ett 0 räntekonto så är det bara de som tjänar på det.
Sätter du det på ett konto där du får bra med ränta inom banken så får du åtminstone de pengarna och kan sen donera dem till vart du vill. Du kan sätta en stående överföring varje månad på 4m till läkare utan gränser.
Ja, jag hade såklat investerat i vapenindustri, tobaksföretag, sexindustrin tex.
Bra kan också vara något som innebär utbildning av fattiga, vaccinationsprogram, stöd till mikroföretag eller bara olika ideella föreningar som slåss för mänskliga rättigheter i länder med lågt demokratiindex.
Jag tror du kan ta dig loss ur din relativism och hitta ett par alterantiv som uppfyller även vad en person som förläst sig på postmodernism anser vara relativt gott.
Jag tänker efter att ha lagt 100 mkr i tre gulddepåer runt om i världen så i princip denna fördelning:
25% publika utdelningsaktier
25% skogsmark
25% statsobligationer
25% utvalda politiker, poliser och åklagare
Frågan är hur sista fjärdedelen ska läggas upp. Kanske ta ut 4% av en aktiefond årligen.
Sedan börjar imperiebygget på allvar.
Vill du verkligen gå in med allt i en fond? Risken lär blir för hög så du investerar istället i 5 olika global fonder så nu har du 125m per fond i en 60/40 portfölj.
För DNB Global Indeks S har du en avgift på 0.21% så på 125m tjänar de 262000kr. Avanza får tillbaka 0.1% av just den avgiften så skulle vara om man kunde få den delen men sen kan man undra om det är värt jobbet och inlåsningen du säkert får på dig när du själv får ca 10m. Blir säkert svårt att lägga ett sådan special innehav i en KF och ombalanseringarna lär bli mer komplexa.
För egen del skulle jag bara ha det på en av de stora aktörerna och roa mig med annat än försöka jaga de sista 0.1% även om det är mycket pengar så blir det relativt lite. Det är det som blir så knäppt med dessa belopp. Där några 100’000 är för lite att bry sig om för du får mer i avkastning på en dag.
Jag hade nog fått total panik av 1 miljard, först o främst . Jag hade först och främst gett bort en massa pengar till familjen och min bästis med barn. Sen hade jag gett till Läkare utan gränser. Känns helt orimligt att en människa ska ha så mycket pengar. Hade fixat nån sorts stiftelse till mitt barn, för livslång försörjning. Resten hade jag troligen investerat ca hälften på sparkonto pch hälften i indexfond, vilket är mer konservativt än jag hanterar mina korvören nu!
Man kan köpa ca en femtiondel av världens dyraste Yatch som kostar $4.8B.
Förslagsvis går man ihop med 49 andra personer som vardera också har 1 miljard SEK och köper båten. Sen kan man dela upp det så man får använda båten en vecka om året var. Och så är det två veckor om året reserverat för gemensam service.
Sätter det lite i perspektiv att man inte kommer så långt med 1 miljard SEK för de superrika. Inte ens en egen semesterbåt med underhåll räcker det till, utan man måste gå samman i något kommunistiskt kollektiv och äga den gemensamt.