Om ni hade fått vara statsminister en vecka, och garanterat fått igenom en punkt, genom majoritet i riksdagen, vilken skulle er hjärtefråga vara att driva igenom?
Jag skulle ändra placeringen till livslång med immunitet, sedan skulle jag börja jobba på riktigt ![]()
Ta bort den statliga inkomstskatten.
Att jag skulle få oändligt många nya önskningar.
Avskaffa alla bidrag och införa basinkomst
Om jag hade mandat: global skatt på utsläpp
Om jag bara hade en önskan, skulle jag avskaffa alla skatteavdrag. Kostar multum att administrera och gynnar bara rika som vill renovera och slippa städa. Lägg istället en generell skattesats
Höjt min lön till 10 procent av statskassan, livet ut.
Tråden kommer spåra ur
Avskaffa snusskatten
Negativ inkomstskatt är ett alternativ till basinkomst. Lite tveksam att de med lägst inkomster bör betala en platt skattesats
Vet inte om det är att avskaffa bidrag då innebörden är att ALLA får bidrag. Extremt skadligt för arbetsmoralen.
På en vecka hinner man nog inte göra ett skit om typ inte alla förslag är beredda sedan innan och lagrådet sagt sitt etc.
Tur att jag har ensam majoritet
Det är för sent, jag har redan fått oändligt många nya önskningar. En av dem lade jag på att Sverige aldrig ska införa basinkomst.
Skulle aldrig antagit att vara statsminister. …
Ånej!
Well Well, jag får ta mitt enfrågeparti och satsa på en ambassadörspost eller möjligtvis generaldirektör för lång och trogen tjänst.
Förslagsvis för något av de bidragsfördelande byråkratikolosser som du säkrat för all framtid med ditt beslut.
100% Godwins lag
Infört ett program för att hålla grova våldsbrottslingar inlåsta. (Inklusive sexualbrott som jag avser ingår i kategorin våldsbrott.)
- Vid avtjänat staff så bedöms risken att återfalla i brott, andra den högre än låg så förlängs straffet med 5 år.
- Vid avtjänat staff och risken att återfalla bedöms som låg införs fotboja och elektronisk avlyssning på livstid.
- Undgår man avlyssningen åker man in igen på minimum 10 år, för att sedan starta en ny cykel med bedömningar.
- Är man dömd för sexualbrott mot barn förbjuds man ansöka om jobb eller medlemskap i föreningar med barn. Vid ansökan så antas man förbereda återfall och man döms till livstids fängelse.
Sen behövs självklart förebyggande åtgärder också, men detta är nog vad jag hade hunnit med om jag bara fick en vecka.
Avskaffat privat ägande.
Avskaffat Riksbanken och med det teknokratisk centralplanering av monetär politik.
I samband med nedläggningen infört Bitcoin som ersättning för svenska kronan och en lag som kräver att bankerna accepterar transaktioner åtminstone i Bitcoin, dollar & euro.
I ett svep har Sverige då kommit ned i 2% penningmängdsinflation.