ISK-skatten fördubblas 2023 till följd av ränteläget?

Skatten på ISK definieras som 30% av det högsta av

1,25%
och
Statslåneräntan per 30/11 året innan + 1%-enhet

30/11 2021 var statslåneräntan 0,23%, vilket gjorde att 0,23+1 var lägre än 1,25% så skatten blev 30% av 1,25% = 0,375%.

Halvvägs in i 2022 har dock räntorna ändrats kraftigt även för statens upplåning. Per i fredags var statslåneräntan 1,79%. D.v.s. står det sig blir skatten 30% av 2,79% = 0,837%.

Svettigt!

3 gillningar

Själv kan jag dock glädjas åt att jag skatteplanerat genom att investera i Storskogen och SBB - så totala skattekostnaden minskar tack vare >70% kursnedgång :upside_down_face:

37 gillningar

Njae… en fördubbling är väl inte så svettigt? ISK-skatten är ju designad så här och förutsättningarna har varit tydliga. Drar räntan iväg för mycket är det ju alltid möjligt att plocka ut slantarna och överge ISK.

Men det kan absolut bli svettigare längre fram, kanske redan 2023, beroende på när nästa höjning kommer och med hur mycket den höjs. Hinner de med tre punkter passerar skatten 1%, vilket jag iofs inte tycker är kul, men inte heller speciellt stressigt jämfört med den potentiella uppsidan som finns med ISK.

1 gillning

Vid en normal genomsnittlig börsuppgång på 7% så skulle väl AF skatten bli 1,96% på hela kapitalet?
Sen plus 0,12% fondskatt

100 000 → 107 000
Skatt 30% på 7000 = 2100

2100/107 000= 1,96%

Så all schablonskatt under 2,08% borde väl vara mer gynnsamt?

Fast , det är inte helt lätt att räkna på.
Det gäller ju egentligen bara om man säljer av hela vinsten/portföljen varje år och det gör man ju knappast.
Den som är FIRE eller liknande säljer ju bara av en fraktion av portföljen varje år.

Det är ju det också att ju längre tiden går så kommer en större andel av portföljen bestå av vinst. Så om man inte planerar att likvidera hela portföljen så kommer man ju aldrig sälja 100% av vinsten

Säg att efter ett tag så har man fått 100% avkastning eller dubblat värdet utan att sälja. Då består portföljen av 50% vinst som ska beskattas i ett AF. Men man kommer aldrig sälja halva portföljen, en pensionär säljer tex bara 1/20 av portföljen varje år om kapitalet ska räcka i 20 år.
Har man då fått 100% avkastning på hela kapitalet så är det bara 10% av vinsten som avyttras och som ska beskattas

Fonder på vanligt fondkonto (ej ISK) schablonbeskattas också.
0,12% av kapitalet per år om jag minns rätt.

Det finns dock andra anledningar till att sälja av innehav i en portfölj än endast ta ut vinst (för konsumtion), t.ex. ombalansering.

absolut. Frågan är hur stor andel av portföljen som omsätts i genomsnitt per år under en livstidscykel för en köp-och-behåll passiv indexinvesterare?

Skattefrågor är inget lätt. Jag bara resonerar lite fritt här

Jo, och som du säger blir det inte helt lätt att räkna på.

Om jag skulle få önska hur ett bra investeringskonto såg ut så skulle det se ut såhär:
Ingen schablonskatt.
30% skatt på vinst vid uttag från kontot.
Ingen insättningsgräns.
Inga restriktioner på vilka värdepapper man får ha på kontot.
Avdrag för förlust kan endast göras genom att avsluta kontot.

2 gillningar

Det är framförallt den sista höjningen 2018 som ger ett väldigt ogynnsamt läge för ISK/KF vid normal/hög ränta, dvs +1%. Det här skulle ju ersätta pensionssparandet IPS…

Säg att man har ca 3,6mkr till nästa år, då snackar vi en skatt på 30tkr. Dvs 2500kr i månaden. Förmodligen ännu mer i skatt än så. Kanske 5000tkr i månaden. Lycka till med FIRE nu.

Om Sossarna vinner ytterligare 4 år så är det väl bara att avsluta ISK/KF tror jag.

+1% i avgift/skatt vill jag personligen inte ha iaf.
75% LF Global Indexnära tillsammans med 25% Nordnet Sverige Indexfond blir 0,1628% årlig avgift, tillsammans med 0,837% skatt hade jag hamnat på 0,9998%. Detta får bli min nya portfölj isf :disguised_face: . Dags att överge Lysa vid nästa kvartalsbyte.

Betänk då gamla fastighets och förmögenhetsskatten.
Först betalade man 1% skatt på taxeringsvärdet i fastighetsskatt.
Sedan ingick taxeringsvärdet i underlaget till förmögenhetsskatt som låg på 1,5% av förmögenhet som översteg 1,5 miljoner.
Om du hade fonder värda 1,5 miljoner och en obelånad villa betalade du 2,5% av taxeringsvärdet i skatt årligen.

Plus 30% vinstskatt då vid försäljning dessutom.

Vi är väl på väg dit igen, fast bostäder verkar fredat nuförtiden. Det blir på sparande som skatterna kommer att slå hårdast i framtiden(?).

Med reservation för att jag är trött i huvudet, men var kommer dessa 5000kr ifrån?

Börsen är en vintersport. Historiskt har börsen gått mycket bättre på vinter- än sommarhalvåret. Blir skatten besvärande får man väl vara investerad bara halva året och därmed halvera skatten.

1 gillning

Men har börsen en standardutveckling på 7% har man då ytterligare 252k att plocka av. Det är ju en del av ekvationen.

Ytterligare höjningar i år enligt prognos typ. Sen lite extra “de rika kan bidra med”-skatt på det. :sweat_smile:

Rösta rätt så löser det sig :slight_smile:

"Jag vill sänka skatten på ISK – så att fler kan spara, se fram emot pensionen och ha lite marginal när det blir kärvt. "

Ulf Kristersson

15 gillningar

Man kan ju inte iskallt räkna med att börsen kommer ge 7% per år. Möjligen att det är det faktum historiskt men att acceptera höjd skatt pga det… Jag gillar det inte iaf.

3 gillningar

Jag gillar det inte heller, men alternativet KF känns ännu mindre lockande.

ISK är fortfarande bland de absolut mest förmånliga konstruktionerna i världen för småsparare. Även om skatten går från svinlåg till väldigt låg. Det är bara att ha kvar pengarna och vara glad för att man bor i Sverige.

16 gillningar