Om ni fått vara statsminister i en vecka

Nejdå, förslag kommer även kring att ta bort först flerbarnstillägget och sen även barnbidraget, i kombination med skattesänkningar för alla. Färre bidrag, inte fler eller till fler grupper. Är väl illa nog nu att vänstern minskat respektavståndet och låtit en mycket stor del av pensionärerna leva på bidrag utöver det som pensionen ger. Bort med sådant! Pension är uppskjuten lön, det är enkelt för alla att förstå. Jobbar man lite så blir det dålig pension och man får stå sitt kast.

1 gillning

Finns mycket som borde göras om, iofs. Men pensionsfrågan är intressant tycker jag. göra om systemet och sänka åldern, men som antagligen måste finansieras med högre skatter?

Skulle införa Privatekonomi som ett eget ämne i skolan.

1 gillning

Håller helt med dig!

Även fast jag själv har barn och varit låginkomsttagare mycket av mitt liv, så tycker jag att alla bidrag går till överdrift.

Barnbidrag är till för att hjälpa barnfamiljer, men teoretiskt sätt borde man ju inte skaffa barn om man inte har råd med barn. Skulle inte gnälla om det drogs in och lades på andra saker faktiskt

Sen vet jag att många är beroende av barnbidraget.

1 gillning

Det jag skulle göra under den enda veckan jag var statsminister var att lägga igenom en förändring enligt följande:

1. Det amerikanska sättet att skriva tid är tvingande och
  2. Det brittiska sättet att mäta avstånd på är tvingande och
  3. Införa en ny unik tidszon bara för oss i Sverige och
  4. Införa tidszoner per det land man har som preferens för varje individ i Sverige

När allt det var klubbat skulle jag avgå och njuta av kaoset.

7 gillningar

Haha, jag hade nog försökt mig på platt skatt och basinkomst. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Infört despotismen med mig själv som despot i 10 år för folkets bästa, för att reda ut problemen vi har, som egentligen inte är så stora i ett så pass litet land med en befolkning som en medelstor asiatisk stad, stark ekonomi och hyfsat välutbildad befolkning.

Därefter folkomröstning. Om över 50% röstar att det blivit sämre så får jag halshuggas jag på offentlig plats på bästa sändningstid. Om däremot över 50% röstar för att det blivit bättre så får jag en ceremoniell roll att för all framtid kunna lägga ett veto mot vem som får vinna Mello, Lets Dance och Masked Singer.

Tills dess … L’État, c’est moi / Ludvig XIV :joy:

1 gillning

Varför inte avskaffa ägande som koncept när du ändå är igång?

Avskaffat sommartid.

8 gillningar

Det finns bara en sak som går före allt annat och det är att stävja den organiserade brottsligheten som sakta men säkert börjar sippra in i viktiga samhällsfunktioner och politiska organisationer med korruption som följd. Det finns ingen “silver bullet” som löser detta, men jag hade gett följande direktiv:

• Etablera en anti-korruptionsmyndighet som har som enda uppgift att hitta och beivra alla typer av “välfärdsbrottslighet”. Mycket av detta kan lösas med samkörning av olika myndigheters register, men en hel del manuellt jobb lär behövas…

• Etablera ett nytt migrationsverk som har till ansvar att jobba effektivt med både in- och utflöden, betydligt mer operativt än idag då de flesta verkar agera pappersvändare och låter polisen sköta inre utlänningskontroller. Idag är det enkelt att komma till Sverige, men inte lika lätt att ta sig från Sverige. Folk försvinner och det finns enorma mörkertal. Detta måste fungera effektivt, för att dels skrämma bort nytillkommet folk som direkt slår sig in på brottets bana, men även för att vi inte ska ha folk som hamnar utanför samhället och glider runt i utanförskap eller blir intvingad i kriminalitet. Ordning och reda även här.

• En ny och effektivare kriminalvård. Inga svängdörrar med mobilprivilegier för 17-åringa mördare på s.k. “sis-hem”. Är du 15+ och är dömd för ett grovt brott ska du tas i säkert förvar, inga utflykter med ledsagare som du kan rymma ifrån. En reform måste ske även här. Finns det folk som sitter inlåsta för mindre grova brott bör elektronisk övervakning i hemmet användas i större utsträckning. Samhällets goda medborgare ska skyddas, det ska vara huvudsyftet. Den svenska naiviteten får ta ett steg tillbaka till förmån för att skydda landet. Om och om igen har vi sett tragiska händelser som inte borde inträffat på grund av att myndigheter inte sköter sina jobb tillräckligt effektivt.

Detta är min hjärtepunkt, för att det ska finnas ett Sverige även i framtiden, som inte har förvandlats till ett “Chicago” där maffiafamiljer får styra. Idag använder man alla Sveriges fördelar (öppenhet, “lita på”, godtrogenhet) mot landet. Detta måste få ett slut.

Sen finns det så klart andra saker man skulle vilja ändra på, men ovan är för mig absolut prio ett.

/

4 gillningar

Öka stadsskulden till smärtgränsen.

Då kan vi:

• Nolla allas lån
  • Ta bort alla skatter
  • Köpa resterande Bitcoins
  • Ge en basinkomst till alla på 100k
  • Ge ett lyxhus till alla i utlandet inkl. gratisflyg
  • Nationell temafest varje söndag

Så ser vi hur länge det håller.

1 gillning

Intressant tanke. Reformera skattesystemet, om förslaget får va brett (de normala höger/liberala grejerna i ett väl avvägt paket). Slopa statlig inkomstskatt, om det måste vara konkret/smalt.

Om jag hade global makt, införa ett ordentligt & väl fungerande pris (& tillhörande marknad) på koldioxid & andra miljöfarliga utsläpp.

Platt skatt är klart en intressant tanke, som jag själv ser som en möjlighet. Men, ökar det inte klyftorna? Men, igen, om man tjänar mer, bör man bli belönad med mer också. Vilken skatteprocent ungefär?

Själv är jag inte oäven att betala mer skatt heller, sålänge det går till rätt saker. Tyvärr litar jag inte på något parti :joy:

1 gillning

Ta bort alla statliga bidrag till politiska partier. Detta hade gett långtgående effekter i form av mer medlemsdemokrati och att partierna skulle bli tvingade att förhålla sig till både medlemmar och väljare. På sikt är jag övertygad om att de positiva effekterna av detta så småningom skulle spilla över på alla andra politikområden.

1 gillning

Jag skulle ta bort ränteavdraget och chock höja isk skatten.

Eller ta bort isk&kf helt. AF konto bara.

Skulle även undersöka att slopa möjligheter till skuldsanering!

1 gillning

Införa ett åtgärdsprogram för att neutralisera allt negativ de 20 senaste årens massinvandring har skapat.
Delar det skulle kunna innehålla:
Obligatorisk utvisning vid fängelsestraff oavsett ankytning till sverige eller risker i hemlandet. (finns i Danmark)
Återtagande av medborgarskap vid grova brott eller om de erhållits på falska grunder.
Och mycket mycket mer… så att ingen vill söka asyl i Sverige mer.

1 gillning

Tycker vi kan utvisa svenskar som begår brott också. Vi skeppar dom till danmark!

1 gillning

planerar genast ett brott :wink:

Jag bor redan i Danmark, problemet är att vårt landområde är ockuperat av Sverige i 378 år (sedan 1645)

3 gillningar

Vore intressant att komma fram till rikatillsammans partiets linje, i form av omröstningar kring alternativ i saker och ting. Majoritetens svar vinner :joy:

Skåningar lär gilla detta! Kommer förresten ihåg en hemsida för länge sen ”gräv bort skåne” väldigt off topic men. :joy: