Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Jag har investerat 1,5% av portföljen i WisdomTree S&P 500 VIX Short-Term Futures 2.25x Daily Leveraged VIXL VIXL certifikat på Xetra | Nordnet

Jag var för egen del medveten om att det var ett “test” jag gjorde och att utfallet kunde bli hur som helst, och jag hade inte läst på tillräckligt egentligen. Men tänkte att det var ett utmärkt sätt att lära.

Jag har sedan innan insett att det är problematiskt att använda denna typ av investering. Hos Nordnet kan man inte sätta framtida säljpris till vad man vill (osäker på exakt gräns, verkar vara något flytande)

För denna typ av värdepapper kan man inte heller använda stop loss etc.

Det lämnar en åt mer eller mindre manuell försäljning. Det har jag tänkt kunde vara problem, men det verkar värre än jag tänkt. Idag missade man ju helt toppen då vix var upp från ca 15 till ca 28. (86%)

VIXL gick under morgonen idag från ca 20,6 igår upp till ca 26,3 (ca 27%) Men där missade jag sälj och nu vänder det ner igen.

Enda positiva är då att jag nu satt sälj till 32,75 (ca 60% upp från 20,6) så får vi se när det löser ut.

Kan nog vara ett papper jag inte ska ha kvar efter en försäljning så småningom. För komplicerat att använda vad det verkar.

2 gillningar

Har inte implementerat VOL själv i min portfölj, men funderade igår kväll - går det att sälja när börsen i Europa är stängd? Tyckte inte det verkade så, men kan så klart ha fel.

1 gillning

Så, nu har jag också lagt en order på Lynx hos Avanza som kommer att utgöra ca 75% av mitt totala Lynx-innehav (resterande i Dynamic för ombalansering).

Jag hade redan sålt av Dynamic och flyttat kontanterna från Nordnet till Avanza via Swedbank och ringde till Nordnet för att dubbelkolla att det gick bra att flytta fonden till dom sedan - och fick till svar att det inte går! :open_mouth:

Blev lagomt svettig innan mäklaren kom tillbaka efter ytterligare några minuter och sa att “jo det går visst ändå” :sweat_smile:

4 gillningar

Kul, då får vi se hur många månader flytten tar för dig!

Var du tvungen att flytta likviderna via Swedbank? Extra ISK-skatt :scream:

1 gillning

Sista handelsdag 23dec, står “syns på ditt konto” den 23e jan.

Jag hade flyttat hälften redan när jag kom på att det kanske går att flytta likvider från ISK → ISK. Jag försökte då koppla ihop Avanza-kontot med Nordnet. Efter 1-2 dagar så fanns det ett meddelande hos Nordnet att kopplingen misslyckades pga att kontot inte stöder autogiro (motsvarande hos Lysa gav svar på en gång). Sedan så jag ringde och frågade Nordnet men enligt den personen jag fick prata med då så gick det inte, alternativt att det nog tog betydligt längre tid så jag gav upp eftersom jag ville hinna denna månad :frowning:

Just det med den extra ISK-skatten som jag redan dragit på mig gjorde det extra svettigt när jag först fick höra att det inte skulle gå. :sweat_smile:

1 gillning

Frågade kraneshares ang. Avsaknad av priser för deras carbon fund och fick förvånansvärt snabbt svar: ” Hi Jacob,

Many thanks for your email. Nordnet should be receiving prices from Xetra. We will follow up with them here and come back to you asap.

Many thanks,
Henry” så denna borde fortfarande vara möjlig kandidat i allvädersportföljer.

1 gillning

Korspostar: någon som hittar vilka courtageklasser som gäller för certifikat hos Nordnet, ex på Xetra-börsen?

Är det inte så enkelt som att Nordnet slarvar lite och struntar i att göra skillnad på ETF och ETC?

2 gillningar

Så är det nog. Men dom har en egen sektion för "ETP:er (Certifikat, Mini-future och Warranter)" för handel i Norden, så jag blev osäker. Är väl inte svårare än att skriva och fråga/påpeka den ev. missen för dom.

Jag har några andra bekräftade buggar/ärenden hos dom, ex. att senaste kursen/förändringen för fonder släpar efter och visas olika på olika sidor, och att man ser olika kurser på fonder beroende på om man har inställt att alla värdepapper ska visas i samma tabell kontra i en tabell för fonder och en tabell för börshandlade värdepapper :slight_smile:

2 gillningar

Det här! :angry::+1:

1 gillning

Kan bekräfta att för affärer med ”Liten” har jag betalat 49kr för ETC:er på Xetra, så det verkar inte som att de gör skillnad.

2 gillningar

Sådär, nu har jag äntligen lyckats läsa ikapp tråden. Det var ett tag sedan jag var här sist så tråden verkar ha exploderat och dubblerats med över 1k inlägg och ett youtubeklipp/podcast som jag var tvungen att titta på sedan sist. Jag tänkte det var dags för en liten uppdatering för hur det har gått med min portfölj sedan lanseringen i början av 2023 om det är någon som är nyfiken.

Jag valde ju att gå för den förra versionen, den så kallade “USD-avancerade allvädersportföljen” enligt nedan:

På det hela taget är jag oerhört nöjd med hur det har gått. Jag valde att gå all in med allt kapital på en gång i början av mars 2023 och köpte alla värdepapper på några dagar och hade oturen att investera precis några dagar innan den mindre bankrisen i USA ägde rum (2023 United States banking crisis - Wikipedia).

Som ni ser i grafen nedan gick det ned direkt och man svettades ett tag den första tiden/månaderna och började fundera på om man verkligen gjort rätt. Med tiden blev man mer och mer avslappnad i takt med att man såg hur portföljen fungerar och att man fick mer kunskap. I 2024 har jag i princip inte gjort någonting, inga ombalanseringar eller insättningar. Har knappt kollat på portföljen det senaste halvåret, utan den har skött sig själv fint på egen hand.

Inför nästa år tänker jag dock lägga i stort sett all min löneinkomst i portföljen så då tänker jag vara mer aktiv och följa upp portföljen mer.


Sharpekvoten på 1 år

Så här ser valutafördelningen ut om jag räknat rätt enligt tidigare inlägg i tråden:

Screenshot 2024-12-26 at 12.17.08

Nästa stora steg blir att införa portföljbelåning, så det behöver jag läsa in mig mer på för att förstå hur det fungerar.
Andra uppdateringar jag övervägar inför nästa år är:

  • Överväg om jag ska gå mer i linje med den nuvarande avancerade portföljen som är mer SEK-hedgead eller fortsätta med USD-varianten. Men det behöver jag mer förståelse för innan jag byter.
  • Eventuellt byta ut UEQC mot UBF6 för portföljbelåning
  • Eventuellt byta AMF mix mot captor iris
  • Eventuellt byta DBXG mot IS05
  • Försöka införskaffa Lynx att ha som bulk istället för Lynx dynamic om det inte är för bökigt
  • Eventuellt minska andelen stil/volatilitet något
  • Eventuellt lägga till en guld-etc till för portföljbelåningsgränsen
  • Byta ut HY företagsobligation mot IG

Med det sagt vill jag tacka Zino för hjälpen med portföljen och denna magnifika tråd och de fantastiska återkommande uppdateringarna samt allt andra som bidrar till tråden. Det har varit en förnöjelse att läsa igenom tråden de senaste dagarna och sett hur det utvecklats sedan sist.

16 gillningar

Ville bara tipsa om Lynx (Dynamic) halvårsrapporter, finns en för första delen av 2024 och var förvånansvärt intressant att läsa.

11 gillningar

Tack för tipset!

Jag rekommenderar även avsnittet om Lynx på Nordnet Sparpodden (49 minuter) för de som inte lyssnat på det tidigare.
Nordnet Sparpodden Lynx

4 gillningar

Tack för dina tips, jag har läst på och funderat en del på koldioxidkrediter på sistone.

Jag ser följande för- och nackdelar:

+ Helt okorrelerat till klassiska tillgångsslag
+ Efterfrågan kan förväntas öka framöver
+ Billig/effektiv exponering via t.ex. KRBN (0,85% avgift), FCO2 (0,89% avgift), WCO2 (0,35% avgift)

- Stor politisk/regulatorisk risk
- Ingen belåningsgrad på Nordnet

Ffa den första nackdelen skaver mycket för mig. I de populistiska och nationalistiska vindar som blåser i USA/EU idag känns det som lågt hängande frukt att utfärda lite extra koldioxidkrediter för att öka statliga intäkter, alternativt lätta på reglerna för att gynna inhemska företag.

Jag hade nog kunnat köpa en liten post om det bara var denna nackdel, men när fonderna dessutom saknar belåningsgrad blir det ett definitivt nej i nuläget. Hur tänker du kring detta?

5 gillningar

Jag har också funderat och kommit till samma slutsats (dock är belåning ej relevant för mig). Däremot har jag nu lagt till 4% cat bonds (-1% från Stil och -3% från guld).

1 gillning

Jag hoppar nu ner i detta kaninhål. Men jag vill att min portfölj ska vara så enkel som möjligt. Så jag försöker hålla nere antalet innehav, men försöker samtidigt få med de största vinsterna med en allvädersportfölj. Rent praktiskt har jag utgått från Golden Butterfly och förslag på värdepapper som nämnts ovan.

Min ultimata* allvädersportfölj:

Tillgångsslag Vikt Värdepapper
Aktier (globalt aktieindex) 40 % Storebrand Global All Countries A SEK
Krediter (svenska företagskrediter) 20 % Storebrand FRN Företagsobligation A SEK
Obligationer (svenska långräntor) 20 % Captor Iris Bond A
Guld (guld ETC) 20 % Xetra-Gold

*Ultimata för mig handlar om att den ska vara enkel att hantera och att jag ska undvika beteendemisstag (typ pill med enskilda fondval), samtidigt som den ska ge en jämnare avkastning än exempelvis en fondrobot.

9 gillningar

Vad kul, välkommen! Får man bara fråga varför du valt korta krediter? Tanken med de korta räntorna (statsobligationerna) i Golden Butterfly är ju att hålla emot vid recession, vilket inte företagsobligationer kan förväntas göra. Din portfölj blir överviktad hög tillväxt/låg inflation, med 60% av portföljen i denna kvadrant. Dessutom är jag inget fan av korta räntor överhuvudtaget i en allvädersportfölj.

Har du övervägt råvaror istället för krediterna, såsom i grundportföljen?

Ja, det har jag övervägt. Företagskrediterna motsvarar korta räntor i Golden Butterfly. Det jag gillar är att den tuggar på uppåt över tid på ett relativt förutsägbart sätt. Råvaror kräver ETF, och det blir en extra komplicerande faktor. Men visst, det är något jag skulle kunna justera.

1 gillning

Jag tänker också starta en allvädersportfölj nu i januari. Det har blivit en hel del läsning nu under julen och det är inte helt trivialt att sätta sig in i allt tycker jag. Det finns mycket matnyttigt i denna tråden helt klart.

Det är roligt att många delar med sig av sin kunskap!

2 gillningar