Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Detta är trams. Finansiell rådgivning i lagens mening måste i princip vara individuell och förutsätter ett avtalsförhållande mellan kunden och rådgivaren. Zino säljer inte heller förvaltningstjänster (ett Excel-blad är inte en förvaltningstjänst), förmedlar inga värdepapper och får ingen provision av någon som gör det.

Den typ av diskussion som förekommer här i tråden och på Zinos Patreon faller däremot under EU-reglerna om investeringsrekommendationer:

Reglerna gäller för personer som tar fram eller sprider investeringsrekommendationer eller annan information som rekommenderar eller föreslår en viss investeringsstrategi.

De personer som omfattas av reglerna ska vidta rimliga försiktighetsmått för att säkerställa att informationen presenteras sakligt. De ska också uppge vilka intressen de har eller ange intressekonflikter som berör de finansiella instrument som informationen rör.

Sakligheten och objektiviteten i informationen har jag svårt att se några invändningar emot, med tanke på den höga nivån diskussionen här i tråden hållit under många år.

Jag har också svårt att tänka mig vilka intressekonflikter Zino skulle kunna ha, med tanke på hur råden ser ut (“köp en väldiversifierad portfölj med tillgångar från femtioelva olika fondförvaltare”). Eller påstår du att han skulle vara köpt av Nordnet, Lynx Asset Management eller möjligen Big Gold-konspirationen?

11 gillningar

+10,33 %

Min portfölj liknar den avancerade portföljen. Portföljen är belånad drygt 30 % med avsikt att få högsta ränterabatten på Nordnet.

(Reservation: Jag tror att man i Nordnets portföljrapport måste mäta från sista december till sista december för att inte missa avkastningen 1 januari. Den som tror något annat får annars gärna visa hur man får ut avkastningen för en enskild dag.)

7 gillningar

Ni som visar era fina grafer från Nordnet, hur ställer ni in datumen? Är det nåt som bara går i appen, kanske? (för jag kan bara se att man kan klicka in specifika tidsspann som 1v, 1m, 3m ,o.s.v.)

Jag klickar på “Anpassa” som syns längst ner till höger i min bild.

Du måste gå till Mina sidor / Rapporter / Portföljrapport först, om det är det som gör att du inte ser alternativet.

2 gillningar

Tack!! Det funkar! (som jag har stört mig på att det inte går att ställa in - helt i onödan :D)

2 gillningar

Ca +8,6 på den obelånade och +8,2 på den belånade. (Tror att det kan vara Auag Silverbullet som gynnat den obelånade lite, jag har inget av den i den belånade.)

1 gillning

Typ samma resultat som @bspastikern, 10,18% i mitt fall. Också likt den avancerade portföljen, började med portföljbelåning i slutet av mars med ca 1,4x hävstång.

4 gillningar

Fick du inte en egen tråd?

KingKongOlgas “ultimata” riskparitetsportfölj

6 gillningar

Påminner om första inlägget. :index_pointing_up: Diskussioner är välkomna, men i ämnet är det tydligt att tråden är avsedd för Zinos tankeprocess.

Ha en fin dag! :sparkles:

9 gillningar

Vilken fond hade ni valt för Volatilitet på Avanza?

Undrar samma sak. Jag försökte fylla i så gott jag kunde, men då blev resultatet sämre än ren aktieindexfond :thinking: lägre CAGR oavsett percentil och högre spridning i utfall.

Är det fel ifyllt någonstans? Jag försökte likna grundportföljen i op:

Skulle behöva någon översättning av termerna i Zinos allvädersportfölj till Axrs Monte Carlo-simulering.

• Jag tänker att WEBN motsvaras av

75% US Stock Market, dvs 12%-enheter i MonteCarlon - (0,75*16%)

25% Global ex-US Stock Market, dvs 4% i MonteCarlon - (0,25*16%)

PLUS Allabolag Sverige motsvaras bäst av European Stocks - 11%

Captor Iris Bond fick bli Short Term Investment Grade - 27% - Ingen aning om det är rimligt öht

Commodities fanns det något som hette -19%

4GLD blir Gold 27%

Edit: Såg nu att man kunde fylla i “tickers” och söka på många ETF-er. Hittade inte WEBN och PLUS Alla bolag, men Vanguard Total World Stock ETF (VT) och iShares MSCI Sweden ETF (EWD).

Resten vet jag inte hur jag ska fylla i riktigt.

Nej, du har valt fel. Du vill ha så långa obligationer som möjligt. Nu har du i princip valt 27% cash.

1 gillning

Den som jag undrade över var commodities för EN4C, men svaret är kanske så enkelt som ticker istället.

Slänger in en nybörjarfråga. Har nyligen startat en grundportfölj med dessa 4 tillgångar och tänker mig kalenderbaserad, halvårsvis ombalansering.

WEBN
Captor Iris Bond
EN4C
GLDA

Bör jag lägga till PLUS Allabolag Sverige? I så fall varför?

1 gillning

Detta kan säkert förklaras bättre av proffsen i tråden men min förståelse är att det har med volatilitet att göra.

SEK brukar stärkas i goda tider och försvagas i oroliga, vilket gör att börsrörelser ofta förstärks för svenska sparare. En större andel svenska aktier kan därför ge högre volatilitet, men också bättre utveckling när marknaden går bra.

I en allvädersportfölj är detta en fördel, eftersom andra tillgångar redan står för stabilitet. En viss home bias kan därför bidra positivt till avkastningen över tid.

Med reservation att jag missförstått något.

3 gillningar

Om vi hade framtidstro i vår förmåga att förutspå svenskt index i förhållande till det globala, så hade vi kunnat slå mynt i det.
Jag har förstått att det handlar om att följa med i hemmamarknaden, för att behålla relativ köpkraft gentemot sina landsmän. Så att man inte är fattig när grannarna är rika och tvärt om.
Med reservationer för okunskap i ämnet :smiley:

1 gillning

Läs de första inläggen igen så framgår detta. Grundtanken är att alla tillgångar ska viktas så de bidrar med samma volatilitet. Plus alla bolag väljs
huvudsakligen för att öka delen av tillgångarna i SEK uppfattar jag.

3 gillningar

Vet inte hur man länkar men i inlägg 757 framgår följande:

Synen på detta kan förstås ha ändrats.

1 gillning

Vad är trådens syn på geopolitik och risken för konfiskation vid stora konflikter eller inrikespolitisk turbulens?

Det är inte något som backtests normalt simulerar, väl?

1 gillning

Bra fråga! Själv exempelvis varit lite kluven till hur guldets spridning mellan länder bör se ut.

1 gillning