Tanken med att nämna den var främst för att framhålla för andra som - liksom jag själv - eventuellt vill kunna köpa fraktioner istället för hela andelar. Då finns mig veterligen endast följande tre alternativ för att kunna få en exponering mot fysiskt backat guld:
ETC:en iShares Physical Gold via Frejvid
Fonden AuAg Precious Green
Fonden Jupiter Gold & Silver via ex.vis. Savr
Om någon annan känner till fler alternativ är åtminstone jag idel öra.
Jag älskar att du lyckats konstruera en avancerad allvädersportfölj utan att använda en enda ETF! Kommer ta inspiration från din portfölj för att räkna på hävstång på Avanza.
En liten petitess jag vill påpeka är att både du och @John_Doe valt att ta 5%-enheter från aktier och volatilitet till trendallokeringen. Jag förstår att ni gjort det för att få snygga siffror, men det jag egentligen förespråkar är att ta likvärdig andel (ex. 10%) från alla tillgångsklasser.
Jag tror också att enda skillnaden är resultatbaserad avgift (A) eller högre grundavgift (A2). Håller också med dig om att A2 statistiskt sannolikt är det bättre valet.
Toppen! Misstänker också det, men oavsett det är det intressant att veta när du nu fått ihop det här utan ETF:er eftersom avgift är en ständig samtalspunkt här på forumet
1,25% kostar portföljen ca. Hade Savr, Fondo och allt vad de heter haft ett litet bredare utbud hade det gått att få ner denna.
Roade mig att kolla avkastning senaste året. Inom parantes är avkastning för SPP Aktiefond Global. Kunde tyvärr inte få ut längre då AuAg är relativt ny.
Fin portfölj! Som andra redan har nämnt, är det imponerande att du fått ihop den utan ETF:er. Även om en stor del av aktierna (i AuAg Precious Green) är nischade, finns iallafall en global diversifiering i denna nisch. Totala avgiften är något hög men man slipper ju andra avgifter som kommer med ETF:er. Den blir därmed enklare att månadsspara i, om man önskar det. En fundering jag har gäller råvarudelen och alternativet Threadneedle Enhanced Cmdts AU. Efter att ha läst om den, är frågan om den inte passar bättre under allokeringen trend då den dels, enligt KIID, använder derivat för att för att ta långa och korta positioner, dels kan investera i andra tillgångsklasser.
Du har faktiskt helt rätt. Kommer själv gå på BGF-fonden där faktiskt (därför jag ändrade i sista sammanställningen).
AuAg PG har faktiskt gått imponerande starkt i år. Får hoppas det fortsätter, gillar tanken/konceptet. Får hoppas det är någon som tar tag i skapandet av en fysiskt backad guld-fond. Hade varit skönt att kunna diversifiera aktiedelen ytterligare.
Jag tog kontakt med Nordnet och de var schyssta nog att uppdatera belåningsgraden till 80% (otroligt snabbt fixat måste jag säga), så nu känns det nog rimligt att rekommendera A2 över A för Nordnet-användare åtminstone.
Jag lyssnade på Market Makers senaste podcast-avsnitt (244) där Eric Strand var gäst (guld-mannen).
De började snacka lite om valutor och hedgning (runt 17:40) och Eric sa något intressant i still med (19:25):
Långsiktigt är det inte bra att hedga sig för en liten valuta mot en stor valuta. Långsiktigt går det större valutorna bättre än små, som t.ex SEK.
Han nämner också något i still med (20:04):
Om man ska hedga, så är det viktigare i fonder som rör sig lite annars kanske valutarörelserna är större än själva fonden.
Detta är ju intressant då det snackats lite om valutahedgade obligationer i tråden och vill bara veta vad folk tänker kring detta. Vi vill ju t.ex har stora rörelser i våra tillgångar och att då valutahedga kanske “kämpar” emot effekten?
Själv investerade jag också i de valutahedgade räntefonderna och är därför intresserad av att höra åsikter runt detta från folk som kan lite mer.
Man vill ju ha så stora individuella kursrörelser som möjligt inom tillgångsslagen för att vinna så mycket som möjligt på rebalanseringarna. De sakerna har iallafall fått mig att tänka att de tillgångar som finns i kvadranterna för sjunkande tillväxt gärna får handlas i USD, tex statsobligationer, volatilitet, trendföljning, guld etc. Medans det som gynnas av tillväxt, tex aktier, företagsobligationer etc, gärna får handlas i någon liten valuta tex SEK. Eftersom kronan ofta stärks samtidigt som tillväxten och riskviljan ökar.
Säg gärna emot om jag tänker fel, har egentligen inga direkta källor på det utan bara mitt eget resonemang så kan absolut ha fel!
Jag har länge tänkt att USD är ett perfekt komplement till aktier. Växer mot SEK (och de flesta andra valutor) på sikt och fungerar som krockkudde vid krasch/korrektion.
Anledningen att jag inte äger mycket USD är att jag tror att fiat-valutor kommer kollapsa. USD är dock bästa valutan man kan hålla, fram tills dess.
Vid de senaste deflationära recessionerna har detta stämt, men det är ingen universal sanning. Postade detta i en annan tråd:
Om man ska generalisera så tänker jag snarare att tillgångar i övre halvan (stigande inflation) kan vara aktuella för valutahedge, medan tillgångar i nedre halvan är mindre aktuella.
Jag håller med Eric, långsiktigt tror jag inte det lönar sig med valutahedge. För min egen del handlar mina val av räntefonder om att jag är skeptisk mot USD på kort sikt.
Nu har jag räknat lite på belåning på Avanza för din portfölj. Alla fonder i ditt förslag är godkända för ränterabatt. Detta innebär att din portfölj kan uppnå 1,33x hävstång till 1,69% ränta i nuläget. Sämre jämfört med 1,52x hävstång till 1,59% ränta som den hade kunnat uppnå på Nordnet, men ändå bra! Unikt med Avanza är dock att man kan få 1,11x hävstång gratis.
Har uppdaterat del 5, med länk till ditt inlägg. Tack för inspirationen med AuAg Precious Green!
Hejsan allesammans, har blivit väldigt fascinerad av denna tråden!
Då denna tråden är ganska lång så har jag säkerligen missat något, men iallafall jag har en tanke om att framöver byta till en allvädersportfölj istället för en globalportfölj. Men nu medans mitt kapital är lågt (100k) så känner jag att jag vill generera kapital.
Då jag inte har några lån förutom CSN.
Min fråga är helt enkelt hur växlar man från en tidigare “aktieportfölj” till en allvädersportfölj?
Inser hur flummig och otydlig min fråga är.
Jag är 31 år(1991)