Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Ja, jag tänkte också att det kan vara intressant att undersöka. Får se om jag får tag på historik för europeiska utbudet. Är nog bra att rensa bort värdepapper med för låg volatilitet också.

Det kände jag inte till. Det får jag undersöka.

Tack för feedback!

1 gillning

Har ni allt på ISK eller vissa saker på AF-konto? Tänkte det är ju lite enklare att se allt i ett om han har ett konto, men inte lika skattesmart kanske?

Jag har allt på ISK. Oavsett hur ofta ombalanseringar i själva verket görs så vet jag att de kommer att ske relativt frekvent. Då föredrar jag att veta att dessa ombalanseringar inte kommer att trigga någon skatteeffekt.

Skulle någon ny fond/ETF med mer attraktiva egenskaper än någon av portföljens befintliga lanseras i framtiden, vet jag också att jag kan göra ett byte när jag vill utan skatteeffekt.

Det är inte omöjligt att man kan skatteoptimera genom att ha en del av innehaven på AF-konto, men enkelheten och flexibiliteten väger helt enkelt tyngre för min del.

5 gillningar

Jag har satt upp en allvädersportfölj på en TJP/fondförsäkring som jag flyttat till Avanza. Jag kan själv inte betala in pengar till denna t ex vid ombalansering (det bara är min gamla arbetsgivare som startat försäkringen en gång i tiden som kan betala in pengar). Hur gör man lämpligen i dessa situationer då det inte är passande i alla lägen att sälja av sådant som ligger på plus? Har funderat att lägga pengar i en räntefond typ AMF Räntefond Kort men det blir för trögt att sälja och vänta i dagar innan pengarna är tillgängliga. Köra på någon bra/billig ränte-ETF istället, eller överallokera något tillgångsslag kanske? Tacksam för tips.

Jag har liknande situation på ett av mina konton. Efter säljtrigger brukar jag helt enkelt bara låta likviderna ligga oinvesterade i väntan på köptrigger, alternativt AMF Kort om ingen fond är nära trigger. Korta ränte-ETF:er är inte att rekommendera eftersom du förlorar mer i avgifter för köp/sälj än du tjänar. Det kan även uppstå situationer där köptrigger inträffar utan likvider på kontot, och då får man helt enkelt bara vänta.

Ett bättre alternativ är dock att ansöka om värdepappersbelåning, om du har möjlighet (vet inte om det går för TJP?). Då kan du alltid använda dig av AMF Kort som parkeringsplats utan oro att behöva vänta på pengarna, och riskerar aldrig att missa en köptrigger.

2 gillningar

PortfolioVisualizer har funktionen att backtesta med hävstång. Här är ett backtest på avancerade portföljen med 1,5x hävstång och 3,70% räntekostnad:

Vi får alltså fina siffror med CAGR på 11,15%, max drawdown -9,93%, Sharpe 1,05 och Sortino 1,82.

Anledningen till att jag inte har med backtest med hävstång i mitt första inlägg är dock följande brister:

• Räntekostnaden varierar över tid, tillsammans med styrräntan, vilket inte går att ställa in på PV. Under stor del av backtestperioden hade vi ju nollränta. Den verkliga absoluta avkastningen bör därför vara något högre.
  • Hävstången varierar över tid, och stiger >1,5x vid nedgångar och <1,5x vid uppgångar, vilket inte går att ställa in på PV. Detta jämnar naturligt ut svängningar, och den verkliga riskjusterade avkastningen bör därför vara något högre.

Beträffande 6,85x hävstång med 8% ränta testade jag det också på PV, men det föll inte alls ut bra, volatiliten var enorm och CAGR runt 0%, långt ifrån 21,81% :wink:

4 gillningar

Fantastisk tråd!
Tack @Zino @RobertK @JFB @Rimma @kallegrens m.fl. som gjort egna varianter.
Kan ni redovisa resultat på era portföljer så att vi dödliga kan få en uppskattning på hur det går/gått?
Jag tror många med mig skulle uppskatta det.

6 gillningar

Visst är det nominell CAGR man får i PV?.. Hur är det då med Sharpekvoten, den ska ju beräknas CAGR minus den riskfria räntan, men jag lyckas inte hitta/se om PV tar hänsyn till det eller om det går att ställa in på något sätt?

Är det alltså 0% räntekostnad för hävstångsportföljen?

Så här ser min utveckling ut i år:

Jag har bytt fonder hit och dit men det har hela tiden varit en allvädersportfölj med 1,4-1,5x hävstång.

Det stora raset i början på augusti beror till stor del på att jag hade 19 % Seb asset selection :face_with_symbols_over_mouth:

6 gillningar

Min variant av alla väder har betydande andel placerat i mining och de ingående delarna har skiftat i tyngd, men grunden för konstruktionen är numera helt klart lik Zinos avancerade version. Under året har jag fram till i september legat på maximal portföljbelåning på nivå 2 (nuvarande 5,40% ränta) som hävstång hos Nordnet. Nu har jag valt att ta ner belåningen till nivån 1 (3,63% ränta i nuläget).

4 gillningar

Hej! Sätter en påminnelse att svara på detta om sex månader när jag hunnit ha portföljen ett tag.

2 gillningar

Min portfölj går att se på Shareville, länk i första inlägget del 3a :slightly_smiling_face:

Ja, det är nominell CAGR. Jag är ganska säker på att PV tar hänsyn till riskfria räntan vid beräkning av Sharpe, lyckas inte heller hitta det men skulle tro att de använder sig av amerikanska räntan för portföljer i USD, europeiska för EUR, osv. I min simulation är det alltså sannolikt riskfria räntan i USD som använts (trots att jag redovisar utvecklingen i SEK).

Vad menar du? Räntesatsen var 3,70%?

1 gillning

Ja, skulle det vara nollränta borde Sharpen ha varit ännu högre. För hävstångsvarianten med standardavvikelse 8.97 och Sharpe 1.05 ger 9.42 real CAGR. 11.15 - 9.42 = 1.73%, det skulle kunna vara rimlig riskfri ränta över tid.

My bad, läste men glömde/missade det.

1 gillning

Hur gör ni nu när VOOL ETF inte går att göra köp i längre?

1 gillning

Jag har också varit på Avanza om denna, de skrev att “ETF:en i fråga tillhör en instrumentgrupp som har en målmarknad som inte överrensstämmer med Avanzas och då blir den automatisk köpstoppad”. Locket på…

2 gillningar

Hej!

Det ska bli intressant att följa de olika portföljerna :+1:

Mitt kontos allvädersportfölj startades i slutet av januari detta år och versionen som Zino länkar till i trådens första inlägg, sjösattes successivt från slutet av juli. Det finns två aber gällande detta när man ser på portföljens utveckling.

För det första såg den föregående portföljen väldigt olik ut den nuvarande gällande innehåll och fördelning. Bland annat var andelen guld betydligt lägre i den förra.

Det andra är att min nuvarande portfölj enbart har cirka en och en halv månad på nacken. Som @kallegrens skrev blir det nog mer intressant när lite längre tid har gått. Jag kan återkomma längre fram med utvecklingen också men från slutet av januari ligger den plus 5 % (även om det som sagt inte säger så mycket om innevarande portföljs utveckling under tidsperioden):

5 gillningar

Trist. Verkar som man inte orkar göra ett utökat kunskapstest. Samma sak hos Nordnet tyvärr.

Än så länge är det inget problem eftersom jag inte har någon vol-allokering efter senaste säljtriggern. I väntan på nästa köptrigger så hoppas jag att Nordnet ordnar ett utökat kunskapstest, alternativt har jag letat fram de bästa certifikaten/derivaten som plan B.

1 gillning

Ganska bra, över förväntan. Är hävstång reflekterat i det som visas ? Ni underpresterar bara med någon dryg procent mot Avanza Global på YTD då. Hur mycket har ni istället vunnit på vol sidan ?

Avanza Global står på 13.05% i std just nu (enligt Avanza), men jag vet inte vilket fönster det är på. Jag tror det är på 3 år så svårt att jämföra med. Det borde kanske gå att se YTD vol någonstans.

Inte kört igång den än, av skattetekniska skäl. Tyvärr får det vänta till januari. Återkommer när jag har lite resultat :sweat_smile:

2 gillningar