Jämföra två fonders utfall med hänsyn till fondavgifter

Hej på er alla!
Försökte leta lite i forumhistoriken och på google, kan va en dålig sökare men hittade inget verktyg där jag kunde se den faktiska vinst/förlusten av att välja mellan 2 fonder.

Ponera att jag gör en direktinsättning samt insättningar varje vecka i en fond.
Vad hade hänt om jag valt fond A eller fond B?
Dom har samma jämförelse index, den ena är aktivt förvaltad och den andra är passivt förvaltad.
så avkastningen skiljer sig samt avgiften skiljer sig.

Finns det något verktyg som kan räkna ut de faktiska vinsterna i fonderna historiskt över tid om jag valt fond A eller B?

Kanske lite otydligt förklarat, men hoppas någon kunnig förstår.

Många tack, Jens

Tusen tack för snabbt svar!
Så alltså, när jag kikar på denna graf på TIN ny teknik på Avanza så har den vid det givna tillfället tagit in de 1,55% i förvaltningsavgift i beräkningen för att visa 43,81% “vinst” ?

Har jag då förstått dig rätt?

Om du hade satt in 100 kr dagen fonden startade och sålt 14:e februari 2020 hade du fått 143,81 kr, (minus något öre skatt) ja.

Sedan är historisk avkastning för aktivt förvaltade fonder ett dåligt kriterium för att avgöra vilka fonder du ska investera i nu, eftersom framtida avkastning inte är särskilt korrelerat med tidigare avkastning.

1 gillning

Precis! Fullt medveten om det.
Det är mitt bolags pengar som vår käre bankman gett förslag på fonder.
Och 50% av fonderna är bankens egna aktivt förvaltade med avgifter över 1%. (1,25-1,42). Då jag tycker kanske att de indexfonder som har “typ” samma exponering kostar 0,20% dock visst historiskt visar de bättre resultat. men vad säger att de kommer göra det framgent. Därför jag ville räkna historiskt på det för att få fram ett svar i kronor o ören :slight_smile: