Jobba i Norge och få ålderspension

Nu till nästa år fyller man 30 och jag märker att man börjar få ett mer ekonomiskt tänk och planering inför framtiden börjar ta upp mer och mer tankar.

Man har ju hört att man kan jobba i Norge 5år och få deras garanti pension som ligger på 15000 nu om man läser det första man ser på google.

Det känns nästan för bra för att vara sant, hur går man äns tillväga?
Måste man bo i Norge eller kan man bo i sverige.
Nån som gjort detta och har några tips.

Har haft denna funderingen ganska länge, men nu har jag träffat en sambo som också är intresserad, känns som man plötsligt kan förverkliga det.

Jag jobbar inom byggbranschen som ventilations plåtslagare sen 10 år tillbaka och mina sambo håller på pluggar till sjuksköterska,så jobb antar jag inte kommer vara svårt att få.

1 gillning

Var kom tjänstepensionen in i bilden, som du skriver i rubriken?

Men det låter som att du missförstått lite. Det krävs att du jobbat 5 år i Norge för att få någon (statlig)pension därifrån öht. För att få full garantipension är det, som i Sverige, 40 år som gäller.

1 gillning

Edit: Ålderspensionen verkar det som det heter. Som man kan få efter 5år av jobb i Norge.

https://www.norden.org/sv/info-norden/norsk-alderspension

Och enligt denna artikel från 2019 så är den lägsta pensionen man kan få ut 190000 nok om året.

Ja det är den lägsta pensionen för någon som bott i Norge hela livet (40år som vuxen).

Enligt artikeln står det.

“För att ha rätt till ålderspension från den norska socialförsäkringen (folketrygden) måste du ha bott eller arbetat i Norge i minst fem år efter att du fyllt 16 år”

Jag förstår inte vad du menar med 40år.

Artikeln är inte fel, men den berättar inte allt. För att få full garantipension (alltså de där 190k NOK/år) måste du ha bott i Norge 40 år som vuxen. Inte säker på om skalan är linjär, men om det är så och du bara bott där 5år så skulle du då få 5/40*190’=23 750 NOK/år

Rekommenderar att läsa på hos NAV, som ungefär är norska motsvarigheten till försäkringskassan. Alderspensjon - nav.no

Hej. Har själv bott och arbetat i norge ungefär 8 år i min ungdom. Har inte tidigare tänkt på det där med pension men nu börjar det bli intressant :sweat_smile:
Från vilken ålder kan man börja ta ut den norska pensionen, typ motsvarande tjänstepension? Skötes det via den svenska pensionsmyndigheten?

Värt att notera att Svensk garantipension reduceras om du får ålderspension från andra länder.

Tjänstepension har jag inte koll på. Risk att det kan variera mellan olika arbetsgivare etc.?

Men vanlig pensionsålder är 67år i norge. Du bör kunna få statlig pension därifrån. Den ansöker man om via svenska pensionsmyndigheten, i samband med att du tar ut svensk pension. Fråga där om det även inkluderar tjänstepension.