I veckans kortavsnitt reflekterar vi över kommentarerna till “Hur rik är svensken?”-avsnittet, att dålig ekonomi handlar inte alltid om att någon borde skärpa sig och vi tar upp några inspirerande kommenterar från communityn om både att visa uppskattning till en vän och om utnyttja en lucka i livet för att tågluffa i Skottland.
Vi kommer även in på ett av våra favoritverktyg: “via negativa” som handlar om utveckling genom borttagning. Att ibland blir något perfekt när man inte längre kan ta bort något snarare än att hela tiden försöka utöka och lägga till.
Det är även tätt kopplat till resonemanget om att alltid försöka ta asymmetriska “bet”, dvs försätta sig i situationer där nedsidan är högst begränsad men det finns jättemycket potential i uppsidan.
Sedan blir det självklart lite om Carolines resa mot att bli sjuksköterska, där hon nyligen skrivit högskoleprovet och hittat en influencer-sjuksköterska som höll upp “tältet” och visade hur stort det kan vara.
Ja, det och mycket mer i veckans lite mer pratiga, spretiga och inte så ett-ämne-avsnitt. ![]()
![]()
Vi ses i den kommande veckans ordinarie avsnitt som handlar om familjejuridik och att alla borde ha ett testamente. Det är inte avsnitt du vill missa!
Många hälsningar,
Jan, Caroline och Oliver
PS. Sorry @Hampus_Hanninen för att jag säger totalfel på ditt namn. ![]()
Lyssna eller titta på avsnittet
Du kan titta på det via Youtube
Eller lyssna på det som podd där poddar finns, avsnitt K39.
Några av mina höjdpunkter från avsnittet
Om att uppskatta nära och kära
Jag lyssnade på avsnitt #294 när det kom ut och tyckte att det var väldigt fint, så jag tog fasta på ett av ”tipsen” direkt. Att höra av mig till en nära vän och berättade för honom hur mycket jag uppskattade vår relation. För ett par dagar sedan gick han bort hastigt och mitt i all sorg är jag otroligt tacksam för att jag hann uttrycka min kärlek till honom.
Så stort tack för att du och Caroline fick mig att samla mod och ta steget till det! Nu ska jag samla mod att uttrycka det till fler nära.
“Luckor i livet” är bättre än “tidsfönster”
Ja, jag och min fru tog tag i saken förra julen och tänkte; nu åker vi och tågluffar till Skottland som vi pratat om i flera år. Jag argumenterande länge (mest med mig själv) att det var finansiellt ett dåligt beslut. Främst på grund av att det skulle kosta en del och att jag bara har csn och lite deltidsjobb vid sidan av studierna. Det är “bättre” att spara nu och göra en sådan grej när man har ett tryggt jobb m.m.
Men så började ni prata mer om “luckor i livet”, att allt inte är möjligt/lika roligt att göra vid alla tillfällen i livet. Jag svängde helt i min vanliga spara-allt-tänkade och såg plötsligt möjligheter med att läsa på universitet och kunna dra i väg i flera veckor över jul utan att det faktiskt påverkar så mycket.
Sedan dess har jag ibland faktiskt tänkt exakt som du skrev att mitt humankapital inför framtiden är faktiskt enormt (med förutsättning att man håller sig frisk och fortsätter med liknande sunda inställning till sparande/spenderande osv). Det borde sannolikt innebära att jag och min fru kommer kunna spara många år framöver (vi är 30 och 29 år gamla), och även göra saker som ger oss ett rikare liv.
Mitt och Eskos samtal om cykelhjälmar
Håller med. Pengar har ett optionsvärde man inte ska underskatta. Men likt cykelhjälmen. En har en jättestornytta / värde. 10 cykelhjälmar, not so much.
Dvs. pengar på hög har en avtagande marginalnytta, både i mängd och med ens egen ålder.
Tittar på min hög med cykelhjälmar. Point taken…
Tack @esko för veckans garv. ![]()
![]()