Kan banken ändra ränterabatt under bindningstid?

Hej RT,

Som rubriken lyder;

Om jag binder räntan med banken och jag får rabatter för att jag har flera tjänster, till exempel, försäkringar, om jag då byter försäkring till ett annat ställe ändras rabatten då automatiskt?

Inte om du har bunden ränta.
Dock kanske de inte erbjuder lika bra ränta när du ska förhandla på nytt.

Det kommer ske först om typ 3 år och jag är alltid ute efter att få ner kostnaden.

En sidfråga, vet du hur det är med omvärdering på bostaden.
Jag läste häromdagen att man kan omvärdera mer än var 5 år för att få ner ränta (och ner belåningsgraden) men att amorteringen inte ändras. Vet du om det stämmer?

Finns inga lagar kring vilka parametrar banken ska kolla på eller vilken nivå de ska sätta på räntan.
Om de anser att värdet påverkar lånet så kan de ta hänsyn till det.
Jag brukar ta med beräknade värderingen av huset vid diskussion med banken för att påvisa att risken minskat. De har aldrig klagat eller sagt emot.

2 gillningar

Alltså, jag gör ingen omvärdering officiellt utan bara påvisar hur värdet ökat i området på likvärdiga hus.
Man kan även ta med värderingen Booli gör på deras tjänst

1 gillning

Och för att tillägga: du behöver inte vänta fem år för att peka på en ny värdering i ränteförhandlingar. Det gäller bara amortering.

1 gillning

Tack för era svar, lite sent nu men otroligt nyttigt att veta till framtiden

1 gillning

Kan ju vara läge att kolla över försäkringens innehåll också. Att bara kolla pris känns rätt meningslöst…

Sålänge inte rabatten står inskrivet i kontraktet så är banken fri att ändra den precis när banken vill.
Ofta handlar rabatten om att den är proportionerlig mot att du exempelvis har tjänstepension på banken. Eftersom du inte skriver ett kontrakt med banken att du lovar att ha din ITP på deras bank under hela bindningstiden, så är på samma sätt banken inte bunden att erbjuda dig samma ränterabatt under hela bindningstiden.

Läs avtalen, det är de som styr lånet. De brukar vara enkla att förstå.