Kan jag använda 4% regeln under ett "work break"

Hej!

Jag behöver lite input. :slight_smile: Jag är i ett skede i ett liv där jag vill skola om mig, och behöver en paus från min nuvarande anställning för att få tid att fundera vad jag vill göra näst. Jag har ett buffertsparande, som jag klarar mig en tid på. Jag undrar dock, ifall jag behöver göra uttag från Mellan- och/eller Högriskhinken, kan jag använda 4%-regeln för att veta hur mycket jag kan ta ut utan att kapitalet minskar? Jag kommer inte gör några insättningar under perioden jag inte har någon inkomst.

Exempel: Om mitt nuvarande sparkapital är 2 500 000 kr, kan jag då ta ut 100 000 kr per år (4% av 2,5 milj) utan att kapitalet minskar?

Tacksam för input! Vore skönt att veta om jag tänker helt fel här. :slight_smile:

4% över tid ja men det kan diffa över korta perioder, ex går börsen ned kraftigt under 2 år kommer du förlora pengar. Går börsen upp kraftigt kommer du tjäna mer pengar.

1 gillning

Syftet med 4%-regeln är att portföljen ska tillåta inflationsjusterat konstanta uttag under en period på 30 år, inte att portföljens värde ska vara konstant under den perioden. Men jag förstår inte vad det spelar för roll om kapitalet minskar eller inte under den här pausen?

2 gillningar

Behöver du ta ut för att tänka och lägga om kurs i livet är detta väl ett skäl så gott som något annat sparskäl egentligen.

Är det 100k om året i två år som i exemplet så är det ju fortfarande under 10% av startsumman. Använd dem vettigt bara. :slight_smile:

4 gillningar