Portfölj för 4% regeln

Känner att jag behöver lite hjälp att få ihop en portfölj som jag kan ta ut 4% per år och inräknat ~2,5% inflation + avgifter.

Hur ska man tänka och hur ska man bygga ihop en portfölj som iaf ger 7% avkastning och ändå inte ta överdrivet med risk?

Det så mer jag läser det så mer förvirrad blir jag känner jag…

1 gillning

Den klassiska 4%-regeln är baserad på en 60/40-fördelning mellan aktier och räntor. Då bör du kunna ta ut 4% av det ursprungliga kapitalet varje år, justerat för inflation. Studierna tyder på att pengarna då räcker i 30 år med stor sannolikhet. Detta är före avgifter och skatter.

Om du vill ha oändlig uttagstid så behöver du gå ner till omkring 2%. Så kallad “perpetual withdrawal rate” (PWR).

3 gillningar

What @emilv said. ^^^

Sedan kan man pilla med krockkudde av kontanter, acceptera mer svängningar mot att stå beredd med svångrem etc. Mycket handlar om den egna situationen också.

1 gillning

Det du bör tänka på att teorin handlar om perioden i livet där man plockar ut pengarna. 60/40 portföljen är det man räknat på.

Om du har långt dit och vill bygga upp din förmögenhet så kanske en högre andel fonder är mer relevant.

Skilj på “get rich”, “stay rich” och “FIRE” faserna. De två sista faserna har väldigt lika portföljer, men kan skilja.

2 gillningar

Utöver svaren du fått ovan skulle jag göra följande tillägg:

• Om du med avgifter inkluderar ISK-skatt ska du se denna som en kostnad bland andra kostnader. 4% ska alltså täcka skatten plus dina övriga omkostnader
  • Fokusera mindre på specifika siffror som 2,5% inflation och 7% avkastning. Studierna är uppbyggda på historiska simuleringar som sträcker sig över perioder där avkastning och inflation varierar kraftigt, och så kommer det vara även framåt. Fokusera som i svaren ovan på fördelningen mellan aktiefonder och räntor.
  • Det 4%-regeln fokuserar på är hur mycket du kan ta ut (ca 4%) utan att pengarna under 30 år tar helt slut. Den säger i sin enkla form inget om hur mycket som finns kvar efter den perioden, annat än ett belopp större än noll.

Tipset blir att läsa på mer specifikt om 4%-regeln och tankesättet bakom den. En enkel plats att börja är exempelvis här eller här.

För lite mer avancerad läsning kan du djupdyka hos Early Retirement Now. Han har också släppt en förenklad webbaserad version av sitt kalkylark här.

3 gillningar