4%-regeln vid belåning

Hej,

Kan man utgå från att det bör funka så här basic om man skulle belåna sin portfölj när man gått i FIRE och tar ut kapital enligt 4%-regeln?

= Belåning med exempelvis 15% av portföljen ska möjliggöra uttag med 15% mer än 4% årligen - (minus) räntan man betalar för belåningen.

Eller missar jag något i tänket?

Eftersom 4%-regeln handlar mycket om sekvensrisk och vad som händer vid kraftig drawdown, och då speciellt tidigt i uttagsfas, så måste du även ta i beaktande hur denna hävstång påverkar förstärkta nedställ i portföljen. Jag skulle inte uttala mig om förväntade utfall vid X%-belåning till (varierande och inflationskorrelerad) Y% räntekostnad utan gedigen analys på historisk data.

2 gillningar

I stort sett ja, 15% extra minus ränta och amortering.

Du behöver dock vara medveten om att du får samma negativa effekt när marknaden går ned. Vilket innebär att du får ta ut mindre än 4% då.

Men om du ex kan tänka dig att jobba extra för att kompensera för det i dåliga tider lär det fungera.

2 gillningar

Som Johan är inne på tror jag inte det är så enkelt.

I studien bakom 4%-regeln kan man ju se olika allokeringar mellan aktier och räntor. Man kan konstatera att en högre aktie-allokering ökar sekvensrisken. Du ökar din hävstång och därmed din risk.

Citat från denna artikel: https://thepoorswiss.com/updated-trinity-study/

So what does this mean: you need a balance in your portfolio . Bonds will greatly reduce the chances of your portfolio going to zero too early on. This does not mean that you should optimize for the highest worst duration either. Because if your highest duration is 40 years, but you have only a 50% chance of reaching 50 years, this is gambling, not planning.

So balance is important. While stocks will increase your success, stocks are more subject to sequences of return risks.

Av detta följer att det borde spela stor roll hur du investerar din belåning, i räntor eller aktier. Den slutsats jag drar är:

• Investerar du belåningen i aktier ökar du långsiktig avkastning men ökar också risken att din portfölj går till noll under tidsperioden
  • Investerar du däremot belåningen i räntor eller liknade ”fixed income” torde det kunna ge dig ett något högre uttag till relativt låg risk. Men effekten av belåningen blir låg.

Men man borde i alla fall kunna dra slutsatsen att förhållandet mellan belåningsgrad och ökat uttag inte är linjärt.

Kan i sammanhanget nämna att jag har 15% belåning på min FIRE-portfölj men då är en stor del utdelningsbolag där utdelningen är högre än räntekostnaden. Att matematiskt räkna på denna risk känns utmanande, men en FIRE- simulator borde kunna ge svaret.

Någon matematiskt mer kvalificerad person får gärna bekräfta eller korrigera :slight_smile:

2 gillningar

Inser att det lättaste perspektivet här är nog att se på portföljen som en helhet som man sedan belånar, givet att man inte gör någon särskild allokering av lånet. Då räcker Johans svar utmärkt istället för mitt mer komplicerade svar.