Kan man tömma kontot på eller först efter likviddagen...?

Hej,

Har läst på lite och förstått att man kan få skuldränta om man säljer aktier på ISK och därefter tar ut pengar för tidigt. Det jag inte förstått riktigt är om det går bra att ta ut pengarna samma dag som likviddagen (alltså två dagar efter i fallet med svenska aktier) eller först dagen därefter…? Och om det är samma dag, spelar det någon som helst roll när på dagen man isåfall gör det…? :smiley: (vill ju inte stå utanför marknaden för länge :joy: )

Har haft ett ISK för aktier och planen är att sälja dessa och flytta pengarna till ett ISK i vilket jag har fonder och köpa på mig där istället. Vet att man kan ha båda aktier och fonder på samma ISK men gillar att kunna göra uppdelningen och följa utveckligen separat :slight_smile: Om det har påverkan på svaret så använder jag Avanza.

Om du ska ta ut det på avanza så får du en varning på hur många dagar du ska vänta för att slippa avgift

1 gillning

Om du har bägge dina ISK hos Avanza, så kan du helt slippa vänta om du istället för att sälja aktierna och flytta pengarna, först flytta dina aktier till din fond-ISK och sedan sälja aktierna. Då får du tillgång till pengarna för fondköp i samma ISK omedelbart.

Säljer du aktier på t ex en måndag så kan du ta ut dom / flytta mellan ISK på onsdag.

Tiden på dagen spelar ingen roll när du säljer eller flyttar.

1 gillning

Rätta mig om jag har fel, men detta gäller väl bara om fondernas köp-dagar infaller först samma dag eller senare än aktiernas likvid-dagar…?

1 gillning

Hoppla, du har rätt. Jag har bara haft tur med tajmingen vid de få tillfällen jag gjort denna manöver, tydligen.

Det har hänt att jag tagit ut pengarna samma dag för det kontot som jag har som buffertkonto om det krisat. Beror ju på vilka belopp det handlar om och vad som händer om du inte tar ut pengarna :rofl: