Kapitalförsäkring Pensionsspar Privat Swedbank - värt att återköpa?

Hej,
Jag hjälper en vän som har lite dålig koll på ekonomin.
Jag har tipsat om att börja spara i Lysa där han inte behöver vara aktiv.

Jag har nu sett att han har en Kapitalförsäkring Pensionsspar Privat hos Swedbank, i första läget så flyttade han på min inrådan över till deras globala indexfond. Men nu är frågan om det är lönt att göra ett återköp och isf hur man gör det för att föra över till ISK på Nordnet med globala indexfonder där.

Han har ca 6 år kvar till pensionen.
Försöker hitta villkor och vilka avgifter som är involverade vid ett återköp för att kunna flytta den, är det någon som vet?
Tack,
Lodgen

Vad menar du med återköp? Det är väl Pensionsförsäkring som inte går att ta ut pengar ur om det är över en viss summa. Kapitalförsäkring är väl fri att ta ut & avsluta?

Om din vän inte ska ta ut alla pengar på en gång, utan ska få fortsätta växa, så tycker jag det kan vara en bra idé med lysa. Lätt att vikta aktie/ränta och går att ha månatliga uttag.

Återköp är den legala termen för att få ut ett engångsbelopp från en pensionsförsäkring (tjänste/privat/IPS). Men det är som sagt inte aktuellt här eftersom det är en kapitalförsäkring.

En googling bort. :slight_smile:
https://online.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-PRODE23134596

1 gillning