Säg att jag behöver ta ut ca 100.000, vad ska jag plocka av först, ska jag plocka något alls från mina sparkonton eller ska jag belåna huset mer istället och flytta om mitt sparande?
Tycker ekonomi är ganska svårt att sätta sig in i ibland men efter att ha lyssnat och läst här har det iaf tänts en liten gnista
Tycker du ska se över Kapitalspar Fond. Se priser nedan.
Den är dyr med 0.5% i kapital avgift plus 120 kr/år fast avgift plus fondavgifterna som inte lär vara så låga på HB.
Jag vet inte om du kan göra ett ”återköp” (dvs få ut pengarna) men jag hade försökt flyttat pengarna till Lysa eller en ISK på Avanza (enligt någon av RT portföljerna beroende på din risknivå).
Bäst är att kontakta Lysa eller Avanza så kan de svara på om den går att flytta och sedan ”drar” de över den till sig … och samtidigt kan du passa på att ta ut de 100 pappen
Klart, om du inte har många år kvar till pensionen så kan den få står där men den är dyr, tyvärr
Kapitalspar Fond är en kapitalförsäkring, jag tror jag tecknade den för länge sen för att man fick dra av pengar i deklarationen eller något liknande om man sparade upp till ett visst antal tusen om året, men det var nog ett annat århundrade kanske
Ja, det var lite det jag misstänkte med avgifterna. Med återköp, menar man flytta pengarna bara? För jag behöver väl betala skatt på vinsten jag har gjort på den innan pengarna är fria att flytta? Men tack för rådet, ska ta kontakt med Lysa och höra vad som går att göra
Jag har ca 35 år kvar till pensionen så jag har en bit kvar och har egentligen inga tyngre utgifter, lever ganska enkelt och är väldigt nöjd med det men det kan vara kul att hjälpa andra istället för att bara springa i hamsterhjulet
Står på dess hemsida att du inte behöver deklarera någonting, det sköts automatiskt.
Hur mycket har du i bolån? Ifall den ej är för hög är det nog enklast att låna en del och ta lite från sparkontot (Du behöver fortfarande t.ex kunna klara oförutsägbara utgifter).
Att sälja fonder för att konsumera är enligt mig inte att rekommendera. Bättra att snåla in, sälja skrot i förrådet och vända på kronorna innan man börjar sälja av. Varje svensk har väl i snitt prylar för 30-40k i hemmet som inte används.
Har Asien Tema och Sverige Index Criteria i kapitalförsäkringen, ser att den ena har en förvaltningsavgift på 1,5% och den andra har 0,65%, och visst de har gått bra sen jag skaffade dom fast med den avgiften så försvinner ju en del.
Har ca 2 miljoner i lån på huset men det ska inte vara några problem att belåna huset mer, behöver bara en ny värdering