Kapitalförsäkring vs Tjänstepension 2023

Hej!

Mitt första inlägg gäller en fundering kring hur egenföretagare här ställer sig till avsättning i tjänstepension, nu när statslåneräntan ökat ganska så dramatiskt jämfört med föregående år.

Det är ju inte ovanligt att många ser sparande i K-förs som ekonomiskt bättre än i en P/T-förs. Om vi bortser från övriga parametrar och enbart fokuserar på schablonskatten så sker det ju en del förändringar 2023.

2022 såg schablonskatten ut så här:
K: 0.375 % (0.0125 x 0.3)
P/T: 0.075 % (0.005 x 0.15)
Skillnad: 0.3 %

2023 blir schablonskatten följande:
K: 0.882 % (0.0294 x 0.3)
P/T: 0.291 % (0.0194 x 0.15)
Skillnad: 0.591 %

Sammanfattningsvis så ser vi att schablonskatten är 0.291 % högre i en K-förs jämfört med föregående år.

Är denna förändring tillräcklig för att det man ska börja maxa tjänstepensionen innan man börjar sätta av i en K-försäkring. Det är frågan…

1 gillning

… eller är det mest fördelaktiga att placera i en depå (ingen direktpension)? Jag kommer att ha allt i avanzas indexfonder och planerar inga byten framöver.

Finns flera trådar om detta, mitt förslag är både direktpension och företagsägare kf… sök på forumet så hittar du säkert tråden

Har läst en del andra trådar men när depå nämns för företagare så är det nästan alltid inom ramen för en direktpension. Jag känner inget behov av just direktpensionslösningen och utbudet av en sådan med depå verkar dessutom begränsat och förknippat med avgifter.

Jag tänker mig ist ett sparande i en ren depå. Alternativt en företagsägd kf. Men både depå och tjänstepension borde ju blivit mer fördelaktigt kontra kf iom den höjda statslåneräntan.