Sonen kommer att läsa nästa termin i Belgien. I samband med det behöver han se sig om efter ett kort som funkar utan växlinglingsavgifter. Har kollat på Revolt som ett möjligt alternativ, men inser att det förmodligen finns flera alternativ.
Kan man t ex ha euro och kontantkort knutet i någon svensk bank?
Hjärtligt tacksam för tips om vilka alternativ som finns.
Jag har haft Revolut som min huvudbank i ett halvt årtionde nu, sedan jag utvandrade från Sverige till Euroland, och det har funkat finfint. Alternativen kan jag dock inte uttala mig om.
Finns också Wise, där du sätter in pengar i valfri valuta och kan välja om du vill växla när kursen är bra och sätta på separat Wise-Eur konto. Eller så använder du bara kortet och pengarna växlas till dåvarande kurs.
Du kan också skapa e-kort med vald limit (som den där super tjänsten Swedbank hade för massa år sedan).
Väldigt billigt. Blir så arg när jag ibland köpt med mitt Visakort pga av försäkring och de jävlarna tar 1,95%.
Tack för tipset! Härligt att äntligen - igen - kunna komma åt ett e-kort liknande det Swedbank hade förr. Det var superbra att handla på nätet med eller lägga ett abonnemang emot med tex 500 kr som gräns - när pengarna var slut blev det en naturlig möjlighet att stämma av om jag ville ha tjänsten kvar eller om det var dags att fimpa den.
Jag backbackade någon gång runt 2005… När man ringde till hostels från en telefonautomat och behövde ange kortnummer för att reservera en säng så var det helt nödvändigt att ha ett kort med en limit på en krona. Kan för mitt liv inte förstå att Sveriges banker tog bort det och de borde få stå för alla kortbedrägerier.
NorthMill är gratis och har varken växlings- eller uttagsavgifter
Dessutom 2 % ränta på pengarna som står på kortet
En fördel är att man kan ha sina pengar på sparkontot med 3,25 % ränta just nu och föra över (blixtsnabbt i appen) till kort-kontot i lagom doser och när man behöver betala något större. Ger ju också en ökad säkerhet om man skulle tappa kortet
Har ett EUR-konto hos Handelsbanken, och direct debit från Tyskland funkade bra där (har inte längre någonting). Men som andra sa skulle jag också rekommendera Revolut för kortbetalningar samt om man behöver växla större belopp.
Alternativt när man kan få EUR-konto på husbanken kanske bara beställa/prenumera ett Curve-kort? Då kan du lägga gammal bankens SEK-kort bakom och den växlar utan valutaväxlingspåslag.
Ta Revolut och kanske något annat också. Unga överallt utanför Sverige använder det lite som swish. Man överför pengar snabbt och enkelt till varandra genom Revolut även om man inte är kopplad till samma land.