Försökt gå efter rekommendationerna i avsnitt 99 men vet inte ens om mitt Lysakonto är en så kallad fondrobot?
Känner mig nog mest lite ängslig som nybörjare
Det är en fondrobot. Du har valt den bredaste portföljen och du har valt att exponera dig 100% mot aktier. Alltså inga räntor. Det passar bra om din sparhorisont är lång, 10 år eller mer.
Lysa väljer fonder åt dig och bestämmer både fördelning mellan fonder och geografiska områden. Så du kan bara lyta dig tillbaka och låta Lysa glra jobbet för dig.
Tack gulliga du för ett så fint och långt svar! Ja det är tanken att jag ska investera långsiktigt där. Har ett sparkonto med 2,25% ränta där jag sätter in kortsiktigt också samt att jag har detta på på Avanza sedan tidigare:
I och med att du har DNB Global Indeks S så kan du välja att öka i den istället för Lysa då den är en av de bästa globala indexfonderna.
Jag började med Lysa och har kvar Lysa men månadssparar inget där. Jag månadssparar i global indexfond istället.
Eftersom du har valt 100% aktier så är det typ inte en fondrobot längre. Det ”roboten” gör är att flytta mellan räntedelen och aktiedelen så att din valda målfördelning hålls över tid. Så det finns i ditt fall inget för roboten att göra eftersom det finns ingen räntedel. Ditt konto är i praktiken väldigt likt att investera i en vanlig global aktiefond. Men det är inget fel med att göra som du gör om du vill ha 100% aktier. Kör dock själv 90/10.