Fondrobot eller inte?

Jag vill minnas jag hört i podden åtskilliga gånger att en fondrobot passar majoriteten av alla investerare. Hur kan den som inte passar in i majoriteten beskrivas, dvs vilken ska inte välja en fondrobot?

1 gillning

Den som vill bestämma innehavet själv.
Den som vill ha lägre avgift.

1 gillning

Den som inte litar på nya påhitt utan istället ser en trygghet med traditionella fonder/fondbolag med god historik.

Den som föredrar 0,2 i avgift före ~0,4

Den som vill använda värdepapperskredit / hävstång

Den som vill ha allt samlat på en och samma bank t ex Avanza med både sparkonto, indexfonder och aktier.

Ungefär samma anledningar som kan göra att man inte sparar på varken SAVR eller Fondo där den sistnämnda kan replikera basportföljen med 0,15% avgift

3 gillningar

I tråden om att välja LYSA så verkar anledningarna varit ungefär dessa:

• Majoritetsspararen har under 50,000 i sparande.
  • Majoritetsspararen förstår inte hur man köper en global indexfond på avanza.
  • Majoritetsspararen köper massa dyra aktier och fonder istället då hen får reklam för detta.
  • Majoritetsspararen pillar hela tiden på sina köp istället för att följa marknadsvärde enligt forskningen.

Detta tillsammans gör att rekommendera diverse fondrobotar är lättare trots högre avgifter och ganska stor home-bias i motstrid med forskningen för högst riskjusterad avkastning.

Går ej att anvönda i pensionen. Varken PPM eller tjänstepension. Här måste man därför göra egna val.

Finns dock sparkonto hos lysa också

Inte för att jag tror det är så svårt att starta ett sparande hos L Y S A men de flesta borde väl ändå tycka det är ännu enklare att börja månadsspara hos sin storbank…

2 gillningar

Ja det är också enkelt, förutsatt att man har koll på fondutbudet och inte blint litar på storbankernas rekommendationer. Åtminstone inte är helt okritisk.