Konton hos Avanza och NordNet t. ex

Hej!
Jag har precis börjat investera i ISK och börjar närma mig 50k på mitt Avanza-konto. Jag har valt fonder som är högre avgift eftersom att jag inte betalar den. Kan jag göra samma sak på NordNet? Tanken är att Avanza kommer vara mitt main-konto, medans NordNet alltid skall vara under 50k. Jag misstänker att jag missar något här. Har ni kunskap/information om detta?

Jag hade inte valt dyra (aktiva) fonder även om någon annan betalade avgiften.

Okej, varför? Det här är stora företag som tar sin cut oavsett vad.

Tänker du att högre avgifter leder till högre förväntad avkastning, eller vad är tanken bakom att välja de fonderna?

Jo, det är så jag tänker. Märk väl att jag är ganska ny på det här. Har gjort vad jag kan för att jämföra olika fonder. Det jag kommit fram till att man kan egentligen inte veta någonting om hur det kommer bli. Samtidigt kan jag se att hur det har varit så är det tydligt för mig att anledningen att en del fonder kan ta ut högre avgift är för att de gått bättre över tid.

Så du tänker att den dyraste lotten ger större chans att vinna, även om det egentligen är samma lott?

Det du pratar om nu är överlappet av olika fonder. Visa mig att mitt exempel är exakt samma som Avanza Zero, tex.

Du har helt rätt i det här, ingen har en kristallkula. Däremot funderar jag på det du skrev om att högre avgifter skulle bero på att fonder gått bättre över tid.

En hög avgift är inte nödvändigtvis ett tecken på bättre prestanda. Snarare kan det bero på att fondbolaget har högre kostnader eller att den aktiva förvaltaren tror sig kunna slå marknaden och tar mer betalt för det. Problemet är att det inte finns någon garanti att aktiva förvaltare lyckas överprestera marknaden över tid – tvärtom, de flesta gör det inte.

Ett viktigt fenomen här är något som kallas survivor bias. Det innebär att vi ofta bara ser de fonder som överlevt och lyckats, medan de många fonder som misslyckats (och kanske haft höga avgifter) inte syns längre. Det kan ge en skev bild av verkligheten.

Allt du skrev är helt rätt. Det har dock ingenting med den fråga jag ställde i min trådstart. Det heter förresten survivorship bias och såvitt jag vet handlar det om hur individer tolkar outcomes, inte fonder. Om du kan hänvisa till forskning som stödjer det du säger så är jag intresserad. Mvh Leg. psykolog.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att handla fonder med höga avgifter även på Nordnet. Absolut, det kan du göra. Jag ställde dock några kontrollfrågor tidigare för att bättre förstå hur du resonerar kring det valet.

Eller syftar du på följande?

Det var kontrollfrågor jag var ute efter. Även om vi haft tuff ton här så vill jag att du skall veta att jag uppskattar det :slight_smile: Då är min take-away att det inte finns något hinder, samt att högre avgift inte nödvändigtvis är bättre. Ha en bra kväll!

Oj förlåt, det var inte meningen att låta otrevlig. Fin kväll! :slight_smile:

1 gillning

Du har absoult inte varit otrevlig. En robust debatt är fint! :slight_smile:

1 gillning

De finns folk som gör så som du säger på detta forum för tex om man vill ha avanza emerging
Handelsbanken
som generellt har högre avgift en säg avanza/LF /DNB global

Men grundbulten borde fortfarande vara Global indexfond iaf

Jag kan starkt rekommendera Ben Felix på YouTube. Han har mycket bra material inom finans och förklarar många koncept på ett tydligt sätt. Han är också utbildad inom området och har gediget kunnande. Börja gärna med hans äldre filmer! Som innan ha det fint!

https://www.youtube.com/@BenFelixCSI

Hur länge har Avanza haft sådana erbjudanden? Det var nytt för mig, nu förstår jag frågan.

Nordnet verkar ha något liknande:

japp båda har det så har själv funderat på att öppna ett konto på nordnet också för min Storebrand Emerging Markets A SEK - handla fonden | Avanza skulle spara 220 kr på det per år. Inga stora summer dock :smiley:

1 gillning

Eller denna så får man både DM och EM. Storebrand Global All Countries A SEK

Avgiften blir högre för ungefär samma produkt.

1 gillning

Det är det här som var min poäng. Det exemplet jag gav var en stabil indexfond.