Min sambo och jag ska köpa bil då vi har fått tillskott och helt enkelt behöver en större och gemensam bil. Jag har en bil sen tidigare som jag ska sälja och här kommer min fråga. Eftersom det verkar variera stort i vad olika bilhandlare vill erbjuda (preliminärt innan biltest) för min bil kommer jag nog inte att göra inbyte utan att sälja separat från köpet. Så kommer vi köpa den nya bilen innan jag säljer min, och då funderar jag på era tips för att hantera det på bästa sätt. För jag kommer då få pengarna öronmärkta till den nya bilen lite efter köpet av den nya.
Är det bästa att lösa genom privatlån som betalas direkt, så kostnaden blir uppläggningsavgift + räntekostnad för en månad, eller finns det bättre lösningar?
Ok. Jag funderade på om ni annars kunde hyra en annan bil tills gamla bilen är såld (eller helt enkelt bara låta bli att ha bil ett tag om ni inte behövt den till jobbpendling som jag antar är det den behövs till om det inte går att vara utan) men räknade lite på det och då verkar privatlån i en månad som en billigare lösning totalt sett (jag antog att nya bilen kostar runt 250 000). En risk med det upplägget är så kanske att det tar längre tid än väntat att få bilen såld men jämfört med att hyra/korttidsleasa får jag det ändå till att privatlån blir billigare (kändes intuitivt inte som att det skulle bli fallet!).