Jag och min familj ska begå det privatekonomiska misstaget att köpa en sprojlans ny bil. Det blir en ny bil då vår familj har lite speciella behov avseende utrustning som inte tillgodoses av begagnatmarknaden; det vi behöver finns helt enkelt inte.
Eftersom det är dyrt och i princip en garanterad ekonomisk förlustaffär att köpa helt nytt undrar jag vilka möjligheter som eventuellt finns vid en förhandling av köpet som blygsam tröst. Finansieringen kommer vara via utökat bolån (har rätt låg skuldsättning till att börja med) istället för dyrt billån eller kontantköp som sannolikt jobbar bättre på börsen på lång sikt, nuvarande äventyr i Mellanöstern och andra platser till trots.
Vad är den kollektiva erfarenheten av att köpa nytt? Har man något att hämta? Det blir nästintill garanterat Volkswagen och kommer köpas i Stockholmsområdet.
Spontant är väl om det inte går att få ett noll-räntelån under en 3 års period. Flera aktörer som sitter med billager som de behöver få ut genom dörren.
Går garanterat att förhandla om däck, tillägg, ränta mm. Bara säljare som är olika sugna. Det absolut viktigaste är att inte spika en bil utan hela tiden kunna säga nej och gå där ifrån, även om det är en “perfekt bil”, om målet är bästa möjliga pris.
En utgångspunkt kan ju vara vad Företagarna har för rabattsats. Brukar vara 8- 12 %, diffar mellan märkena. Som privatperson får du säkert mindre, men där har du ju en referens.
Pruta? Jag var lycklig och tacksam att de sa ja till att byta ut askkoppen till en drickahållare.
(Mitt nuvarande jag ler lite överseende :))
Minnet av att köra ut bilen från bilhandlaren sitter kvar än. Vilken härlig känsla!
Jag hade sparat ihop till kontantköp. Såg bilen i en annons i tidningen. Ringde bilhandlaren en måndag morgon och köpte den.
Enligt mina killkompisar kunde man absolut inte köpa en bil utan att provköra eller ens provsitta den. Vadå, jag hade sett en likadan i en broschyr, ju…
Undersökte möjligheten men billånet skulle inte gå att lösa i förtid, och man fick inte ens särskilt bra effekt på att ta det. Inte värt besväret i slutändan.