Köpa allt på en gång?

Imorgon kommer jag ha ca 500,000kr på mitt IsK som jag kommer köpa fonder för. Vågar man köpa allt på en gång?

Det blir Länsförsäkringar global index

Eller köpa varje vecka?

3 gillningar

Den almäna rekommendationen är väl att sprida ut det. Skulle du köpa allt nu och börsen rasar med 30% nästa vecka då känns det inte kul.

1 gillning

Det är det som avgör det hela. Känslorna. Om du hade haft 500t kr investerat redan nu så hade du väl inte sålt av lite för att du är rädd för nedgång? Rädslan för nedgång är alltså knuten till dina känslor, inte till vilken risk du faktiskt tar.

Eftersom du redan bestämt att det ska investeras så är det matematiskt bästa därför att gå in så snabbt som möjligt. Om du går in över tid så tar du en lägre risk än vad du har tänkt.

Om det känns bättre i magen så är det absolut inget fel i att investera, säg, 100t kr i veckan för att få en lite jämnare start. Jag hade nog valt detta alternativet själv. Trots att det alltså är matematiskt och riskmässigt meningslöst.

7 gillningar

Antingen vill du ha pengarna investerade, och då ska de investeras snarast möjligt. Time in the market är absolut viktigast både för avkastningen och risken.

Eller känns marknaden för läskig och du vill inte ha alla pengar investerade. Då lämnar du en del utanför.

Det är som frågan hur du tar en simtur om vattnet verkar läskigt kallt. Gå i långsamt eller dyka i från bryggan och börja simma direkt?

5 gillningar

Och lika tråkigt känns det att inte lasta in allt och så går börsen upp 30%. Det känns exakt likadant som en nergång, iaf för mig (Been there done that) hädanefter är det alltid minst 100% investerad som gäller för min del

3 gillningar

Jag hade gått in med allt direkt.

2 gillningar

Jag hade samma fråga i våras efter lägenheten såldes. . jag tänkte sprida ut den men satte in allt på en gång. . nu ångrar jag inte det. . .men en chansning är det. . .“bara” o bestämma sig o sen stå för den chansningen

2 gillningar

Jag skulle ha satt in allt på en gång. Jag tycker att det känns bättre att vara investerad direkt istället för att dela upp. Känslomässigt kanske det känns bättre att dela upp men i och med att det kan vara dumt att vara utanför marknaden så tycker jag det är bättre med allt på en gång.

1 gillning

500k? In med det bara! Helst igår. :grinning::+1:

7 gillningar
2 gillningar

Planerar du att inte röra det på minst tio år skulle jag köpa allt på en gång.

Det är väl mest en mental fråga. Om du ser på det långsiktigt, vilket du nog borde med tanke på att du verkar vilja lägga allt i fond, så är det matematiskt bäst att investera direkt. Längre time in market. Ställ dig bara frågan vad du gör om marknaden kraschar veckan efter? Klarar du det mentalt utan att pilla på investeringen? Hur mår du av den kraschen?

Frågan är alltså mest av psykologisk karaktär, för räknar man med avkastning baserat på tid så ökar ju den med tiden man är investerad…

Själv hade jag nog spridit ut inköpen, för att det “känns” bättre :grin:

1 gillning