Köpa bostadsrätt eller investera i fonder?

Hej!

Jag är halvvägs till 30, bor i västkustens storstad och har lyckats skrapa ihop ca 300 000 kr, vilket kan vara en hyfsad kontantinsats. Dessa ligger nu på ett sparkonto med mycket låg ränta.

Jag är i valet och kvalet mellan att köpa en bostadsrätt eller investera dessa pengarna. Är precis nyinflyttad i en relativt dyr hyresrätt, har just har avslutat studierna.

Så till min fråga…

Vad är det mest lämpliga alternativet, köpa en bostadsrätt eller investera dessa enl. fyra hinkar principen?

Var kan man förvänta sig få den bästa avkastningen på de investerade pengarna?

Tack på förhand!

”Vinst” som man gör på en bostadsrätt är svårt att realisera, det är hög reavinstskatt och om man säljer måste man ju hitta nånstans att bo vilket är svårt.

Det är också svårt, eller omöjligt, att spekulera i vad som händer med bostadsmarknaden i framtiden.

Betrakta inte boendet som en investering utan som en kostnad. Om du trivs där du bor ska du bo kvar, om du vill flytta till en lägenhet som är en bostadsrätt så gör det.

Boendet kan göra mycket för livskvaliteten och är en sådan kostnad som kan vara väldigt värd det, men jag tycker inte man ska se det som en ekonomisk vinstaffär.