Nästa mål: Bostadsrätt?

Hej Forumet!

Kan ni hjälpa, hur jag bör resonera angående köpa bostad eller inte

28 år gammal, singel, fast anställd. bor i Småland. Bor i en hyresrätt med två rum och jag betalar ungefär 6000 kr varje månad. Jag upplever mitt boende som en kostnad och inte som investering.

Arbetsmarknaden är knepig idag för många, har lovat mig att jag ska flytta tillbaka Västkusten år 2026 men sakta men säkert börjar jag trivas mer i Småland och kan tänka ändra mina framtidsplaner och flytta senare år 2026.

Jag har börjat kollat på Hemnet efter bostadsrätt. Brukar använda SBAB bolånekalkyl brukar hamna på mellan 8000 kr till 12 000 kr. Kontantinsatsen brukar ligga på mellan 150-280 000 kr och har en bit kvar till dessa summor.

Ska jag bo kvar i hyresrätt under tiden jag bor Småland och därefter köpa en bostadsrätt på Västkusten?
Köpa en bostadsrätt i Småland, sälja den och sin tur köpa bostadsrätt på Västkusten?

Hur skulle ni resonera?

1 gillning

Om du trivs i ditt nuvarande boende hade jag stannat där. Sen hade jag köpt en bostadsrätt när du känner att du har råd och vet att du tänker stanna ett bra tag på samma plats.

8 gillningar

Om din horizont är 2-6år så skulle jag verkligen inte chansa på att köpa en BRF. Du behöver ligga på under 6000kr i ränta och avgift till föreninge för att få det blilligare än nu, och då är ditt sparande(amortering) inte i något med potentiell tillväxt. Sedan behöver du också köpa nått som inte behöver underhåll/nya vitvaror/reparationer.

Kort så behöver värdeökningen på en BRF i småland motsvara allt du lägger in i den kontra en förväntad utväckling på kontantinsatsen. Amorteringen drar också ner din utveckling på börsen då du “bara” tjänar runt 2,5-3,5% på de pengarna i form av minskad ränta.

Så om du trivs i din hyresrätt och har ett mål om att flytta till västkusten om 2-6år skulle jag helt klart bott kvar i hyresrätten och fortsatt spara till den framtida flytten. Eller ta beslutet om att vo kvar i småland på obestämd tid.

3 gillningar

Tack!

Rakt, tydligt och konkret. :slight_smile:

Så länge jag har en plan att flytta tillbaka till Västkusten, så är det ingen idé att söka efter en bostadsrätt i Småland närmaste tiden.

4 gillningar

Det är ett vettigt sett att se på saken oavsett om du bor i hyresrätt, bostadsrätt, slott eller koja.

1 gillning

Vi på Rikatillsammans brukar använda oss begreppet sparhorisont.

Hur länge bör en sparhorisont vara vid köp av en fastighet?

Bra fråga!

Jag har helt ovetenskapligt en tumregel om 5 år för bostadsrätt och 10 år för hus.

Men finns det inget lämpligt boende tillgängligt så hade jag köpt även på kortare sikt än så. Behovet av bostad och inte strikt ekonomi måste få styra ibland :slight_smile:

4 gillningar

Jag skulle avråda dig från att se en bostadsrätt som en investering. Om du inte tänkt bo kvar tills vidare utan avser att flytta så är det också bättre att inte köpa en bostadsrätt.

3 gillningar

Det är mest flyttkostnaderna som avgör. Mäklare, Hemnet, flyttstädning kostar på. Det landade kring 80t när jag flyttade senast. Jag bodde där i fyra år så det blir ca 1700 kr/månad. Ju längre tid du bor desto billigare blir det per månad.

Dessutom är ju hela processen att sälja rätt lång, där boendet ska vara tipptopp vid fotografering och visning.

4 gillningar

Alltid denna hets om bostadsrätt för folk i din ålder. Jag vet inte hur många jag försökt övertyga om att stanna kvar i hyresrätten. Det har dock tyvärr sällan lyckats. De försöker hitta alla möjliga rationella argument för att köpa något men inget håller vid närmare granskning och trots att man upplyser om det blir det ändå bostadsrätt till slut. Jag har börjat misstänka att det inte alls handlar om något rationellt utan snarare känslor. Exakt vilka känslor är svårt att sätta fingret på. Kanske är det någon form av statussökande och/eller en vilja att tillhöra en annan grupp av människor. Vore intressant att veta vilka de egentliga drivkrafterna är.

1 gillning

Ja. Av någon outgrundlig anledning anses BR vara finare än hyresrätt. Det senare likställs i att bo i ett getto.

4 gillningar

Hur ser du på när man bör köpa en BR och hur man bör se på det?

Känns som att du menar på att köpa inte är en investering, vilket det ändå är? Eller menar du på att avkastningen man får av den är sämre än att bara lägga de pengarna i valfri global indexfond och låta dem växa mer ”säkert” där?

Som Jan nämnt några gånger borde det egentligen vara precis tvärtom. Om man ska försöka sig på en analogi är BR är som att köpa en egen sliten begagnad bil avbetalning för att transportera sig medan hyresrätt är som att istället bara åka taxi :slight_smile:

2 gillningar

Jag ser inte boende som en investering nej. Boende är tak över huvudet. Självklart kan man ha önskemål på boendet och om man har svårt att hitta hyresrätt som uppfyller kraven eller ens är i närheten av dem så kan det vara aktuellt att tvingas köpa en bostadsrätt. Det ska dock ganska mycket till innan jag gör det.

Det finns ingen självklar “avkastning” på boende i ekonomiska termer. Det kan lika gärna gå back. Är det där skon klämmer kanske? Folk tror att man snabbt måste köpa boende för att inte gå miste om en massa pengar i form av värdeökning?

Tyvärr är det inte bara ungdomar som har åsikten att det är “finare” att bo i bostadsrätt. Den förekommer i hög grad även hos pensionärer!

1 gillning

Trots att jag har en bostadsrätt som på pappret gått plus nån miljon så är det ju knappast en investering, en investering kan du omsätta när du vill och få tillbaka dina pengar.

Jag kan absolut sälja min bostadsrätt och bo i en skokartong, då får jag tillbaka min investering men har ingenstans att bo.

Om du ändå inte har råd till en kontantinsats hur ska du då realisera din plan? Är det inte bättre att spara pengarna du kan och satsa på västkusten?

3 gillningar