Jag tar examen inom kort och kliver nu ut i arbetslivet. Under studietiden har jag lyckats spara en del som i dagsläget är placerat i globala indexfonder. Ska jag sälja av fonderna för att köpa en bostad så snart som möjligt, eller är det rationellt att bo kvar i hyresrätt (om möjligheten finns)? Om så är fallet borde jag redan nu sälja av och placera pengarna säkrare. Vad tycker ni?
Är det en bostadsrätt du verkligen vill ha och tänker bo i under en längre period? Eller köper du bara för att?
Jag köpte min första bostadsrätt för lite mer än 1,5 år sedan och gick då i princip in med allt jag hade och sålde av allt, jag hade väl 70-80 tusen över till möbler i och med en separation.
Nu 1,5 år senare var det bland det bästa beslutet jag kunnat göra och i mitt fall har det än så länge blivit billigare än dom hyresrätter som finns idag månadsvis.
Vill du verkligen ha en bostadsrätt så kör, anser även bostadsmarknaden gått ner ytterliggare sedan jag köpte på många ställen i landet, så det är nog bra tid ATT köpa.
Går snabbt att spara ihop pengar igen med rätt mindset, nästan enklare efter en nollning på kontot i mitt fall då drivkraften blev ännu större!
Över tid trots lån så blir det billigare med bostadsrätt. Tex hyres 2 rums kostar 8000. Bostadsrätt 2 rums 4800 med garage/uteplats och internet plus ränta. Även med 2000 kr ränta är det billigare.